Privatuthyrning - Villa + Fritidshus

Hej!

Jag äger en villa där jag och min sambo är skrivna och bor på bottenvåningen. Vi har delat av så att ovanvåningen hyrs ut med separat entré till studenter under terminerna och AirBnb under sommaren, dvs. Året om är ovanvåningen uthyrd.

• Vi vill hävda att det är 2st inneboende trots att dom har eget kök o badrum men dom måste gå genom vår entré för att nå tvättstugan. Vad säger ni?
  • Enfamiljs- kontra tvåfamiljshus, bedöms dem olika vid beskattning? Eller är det bättre att hävda att det är enfamiljshus och att vi har inneboende?

Utöver det har vi köpt ett radhus (vårt fritidshus) i grannkommunen. Huset består av 4 sovrum och vi önskar nu hyra ut dessa till lika många studenter med separata hyresavtal. Vi kommer därför hyra ut ca 10mån på ett år, resterande tid kommer vi nyttja det såsom fritidshus.

Frågor:

• Kommer man bli ifrågasatt av Skatteverket om att man deklarerar privatuthyrning i två fastigheter? Totalbelopp om ca 350kkr om året.
  • Totalt pratar vi om uthyrning av 6st rum, hur påverkar det bedömningen av omfattningen av uthyrningen? Ser det bättre ut om vi istället hyr ut till en familj + 2 rum på ovanvåningen?

Vi vill givetvis göra rätt för oss men blir oroliga för hur omfattande uthyrningen får vara.

Tacksam för något proffs att svara :grin:

Ring skatteverket och fråga.

1 gillning

Lyssna på avsnittet med Mainhome.

Hej,
Jo jag har lyssnat på det avsnittet men dom tar inte riktigt upp frågan om “ett andra hus” utan pratar mest om Attefallshus. Attefallshus brukar vara för en student, i vårt fall pratar vi om 4st rum i en villa till lika många studenter. Dock så vad jag förstår gör Skatteverket andra bedömningar däribland “Omfattning” där 6st rum kan anses vara en omfattning som dom tycker är för mycket och visar på en systematisk uthyrning även om vi säkerställer långa uthyrningsperioder (5-10 mån). Det är dock svårt att hyra ut en villa i 10 månader till en familj. Familjer har oftast intresse av att stanna längre perioder.

Hur gör andra när det kommer till uthyrning max 10 månader för fritidshus eller ett andra hus som man av olika skäl äger?

Tack så länge!

Jag har släktingar som under ett årtioende hyrde en villa i Gbg September till Juni och sedan flyttade till ett sommarhus över sommaren. Kan kanske vara värt att försöka hitta en likande familj för er villa?