Edit: ta bort tråd …………
Frågan handlar väl mest om var och hur ni vill bo långsiktigt. Jag kan inte bedöma hur “unikt” eller “prisvärt” det här erbjudandet är. Jag skulle åtminstone försöka se över alternativ i samma stad, mest för att inte fastna i en lösning. Jag skulle då framförallt titta på praktiska aspekter. Jag menar då:
- Avstånd till service (butiker etc.)
- Avstånd till förskola/skola
- Tillgång till kollektivtrafik
När man satsar på ett visst boende lägger man grunden till en massa kostnader och livsmönster som är svåra att påverka i efterhand. Det är därför vettigt att se till att man har full koll på vad man ger sig in i och vad de sakerna kostar. Själva huset är säkert fint och bra men allting runtomkring kan vara betydligt sämre. I nybyggda områden finns ofta tydliga “barnsjukdomar” i form av att olika saker inte alls är utbyggda i tillräcklig omfattning.
En bra idé kan vara att prata med någon eller några ledande mäklare på orten i fråga. De kan ge en bra översikt, om ni inte har full koll själva. Om ni har vissa önskemål kan de säga att de husen finns ganska få av och de som finns ligger i stadsdelen X och kostar Y miljoner. Då blir det mer konkret vad ni kan jämföra med. Att försöka rikta in sig på väldigt specifika gator eller adresser är sällan rimligt utan den modell av hus man ska utgå ifrån behöver vara av en typ som det finns relativt många av. På en mindre ort kan man alltså behöva vara mindre specifik för att hitta något alls. Det kan i sin tur göra att ett nybyggt hus kan passa bra - om det kanske finns många befintliga hus som man av någon anledning inte alls gillar.
När det gäller föräldrar och barn skulle jag säga att det är när barnet/barnen blir lite äldre som behovet av passning blir stort. Med ett barn på 1-2 år är behovet inte så tydligt jämfört med vad som kommer efter.