Jag köpte en lägenhet för 1,3mi + renovering kostat 200t. Just nu har jag bolån på 800tkr eftersom jag gjort extra amortering på 150t.
I dagsläget vet jag inte om jag ska extra amortera mer eller spara pengar ifall jag behöver pengarna… eftersom har jag rörlig ränta på 2,14% fram till siste september.
Det finns ett helt avsnitt/artikel som handlar just om amortera, investera, eller tillochmed låna pengar sök på de termerna här så kommer det fram! Själv väljer jag att amortera så lite som möjligt enligt amorteringskrav.
Det är inte alltid man måste välja det ena eller det det andra alternativet. Av de framtida pengar du har till förfogande, kan du använda hälften till amortering och spara andra hälften. Ett annat alternativ är att spara ett tag tills du når en viss summa och då amortera extra med en del av det sparade kapitalet. Då väljer du inte bort möjligheten att amortera extra, du senarelägger den. Det handlar naturligtvis om hur din övriga ekonomi ser ut också, hur trygg anställning du har m.m.
Vill du fördjupa dig i ämmet är här länk till avsnittet Pannkaka nämnde:
Jag har tillsvidareanställning, men pga inflationen o skrämmande nyheter känner mig otrygg.
Jag har ingen strategi för amortering eller investeringar just nu. Banken får ca31xx kr (1700kr amortering) med dagens räntan o 3100kr avgiften.
Så bostaden kostar mig ungefär 6800kr med hushåll o har ingen annan skulder.
Funderingen att gå ner med bolån tills amorteringskrav 1%.