Betala uppskov eller investera?

Tjena! Tänker jag konstigt nu?
Fick en vinst på förra bostaden som resulterade i vinstskatt på 300 000 och i stället för att betala den, så tänkte jag att jag investerar pengarna i någon billig bra globalfond och räknar lågt att pengarna växer i genomsnitt med 5% per år under 10 år. Då har jag 537 000 efter 10 år och gör därmed något bra ekonomiskt för mig.

Du betalar ungefär 3,25% ränta på uppskovet så det är inte en jättetrygg affär. Kan du ta ett topplån på din nya bostad så får du antagligen lägre ränta den vägen.

Du sover bättre när du inte är skyldig Skatteverket så mitt råd är betala!

I Januariavtalet finns ett löfte om att uppskovsräntan ska tas bort. Blir det så är det förstås fördelaktigt att inte betala uppskovet. Blir det inte så kan uppskovet betalas retroaktivt i upp till fem år och därmed betalar man ingen ränta för den tiden.

Det finns med andra ord ingen (ekonomisk) anledning att betala uppskovet.

Håller med. Betala!

Skulle du ta ett lån för att investera? Pengarna ska ju betalas så småningom, alltså är det i princip ett lån.

Jag skulle ta ett lån till 0% ränta och investera. Eller vänta, inte skulle. Har. Jag investerar med avanzas superränta. Jag har investerat med studielånen jag tog men inte behövde med. Det är för närvarande mer än dubbelt så mycket i CSN-protföljen som jag är skyldig CSN. Bra deal! Staten är så bra på att roffa åt sig pengar på strunt (nu senast som förmånsbeskattning av sjuksköterskors gratisluncher), och inte tas trängselskatten bort för att trängseln försvann heller; så det är inte mer än rätt att utnyttja de få möjligheter att få tillbaka som finns! :wink: