Better Wealth och deras riskfördelning

Idag tänkte jag att jag skulle bli kund hos två olika fondrobotar, Lysa och Better Wealth. Varför två? Mest för att sprida riskerna samt för att jag är nyfiken på att sätta in en mindre summa i BWs dynamiska portfölj.

Hos Lysa kunde jag själva manuellt justera fördelningen av aktier/räntor efter att jag fått deras förslag till mitt önskade 90/10. Jag är 34 år, har en månadslön på 37.000 och sparar över en lång horisont med målet att kunna gå ner till deltid när jag är runt 55 år. Därav vill jag ha denna fördelning då det är ett långsiktigt sparande utan tydligt mål förrän om först 20 år. Jag har både en bufferthink och en mellanhink utöver det här sparandet som ska kunna täcka upp oförutsedda kostnader

När jag sen gick till Better Wealth och kom fram till slutsteget fick jag följande att läsa:
"Ovanstående investeringsförslag baseras på att du har en investeringshorisont på över 15 år och att det är inte troligt att du har behov av dina investerade pengar tidigare.

Vidare bedömer vi att du har en hög riskpreferens , en god ekonomisk situation utan lån med höga räntekostnader , samt att du har investeringsutrymme i din vardagsekonomi.
Anser du att beskrivningen är felaktig så ber vi dig bortse från detta förslag och avbryta processen."

Det man hade föreslagit mig var 68 % aktier och 32 % räntor och det vill jag absolut inte ha i dessa tider men jag såg inget sätt att manuellt ändra “vreden” på, så jag fick avbryta.

Någon som vet om jag efter att jag faktiskt gjort ett konto kan gå in och ändra om för att få det som jag vill ha det?

Som en liten parantes kan man undra vad man skulle ha för “analys” i det fetstilta för att få en 90/10 fördelning om nu mina svar bara genererar 68/32…

Jag killgissar att du ska vara runt 20 år för att tilldelas 90/10, Men jag håller med om att en del av tjusningen med börsen är att vara lite “wild’n’crazy” också. :sunglasses:

Vad tänker du är en mindre summa?

I övrigt håller jag med om att det lät som en konstig fördelning. Kan det vara så att en dynamisk portfölj efter deras modell också innebär att du inte kan gå in och pilla själv?

Du kan ändra i efterhand men inte lika mycket som hos lysa.
Du kan inte ändra till 75% aktier utan det finns några nivåer att välja på t.ex 82% och 68%.
Du kan inte heller ändra andelen guld och alternativa investeringar.
Såg nu att du frågade om deras dynamiska portfölj. Jag valde en strategisk portfölj men det låter som att de liknar varandra.
Jag upplevde deras sida som svårnavigerad.

50.000 är det lägsta man kan gå in med i den dynamiska portföljen, sä tänkte börja där och sen låta den ligga och jäsa i ett par år innan jag utvärderar.

Okej, tack så mycket för svaret.

Man behöver typ minst 30 år för att utvärdera :thinking:

Absolut, vilket är problematiskt med så nya tjänster som fondrobotar. Den dynamiska portföljen har ju också fått viss kritik här i den stora artikeln om fondrobotar, så därför kommer den få ett ganska kort koppel så att säga. Är det dumt? Kanske, men isåfall flyttar jag hellre om pengarna till något annat sparande.

Svar från Better Wealths Head of Relations:
“Har du +25 år tidshorisont så hamnar du i extra hög risk vilket är ungefär 91% aktier, 5% räntor och 4% alternativa tillgångar. Du kan ändra ditt val till detta när du aktiverat ditt konto eller om du vill göra om förfarandet igen, kom ihåg då att välj den längsta placeringshorisont du kan.”

1 gillning