Kör idag sen Volkswagen ID.4 som jag har i mitt arbete, tyvärr kan jag inte förlänga bilen och kommer därför att införskaffa en bil privat.
Jag kör idag 2000 mil om året men kommer att garanterat att bli mindre. Men behöver ändå en säker och trygg bil att skjutsa barnen i.
Det som får mig att tvivla på helt el igen är andrahandsvärdet och batteriproblem på en begagnad.
Jobbar hemma heltid och sambon kommer att bli föräldrarledig så pendlar inget. Vilket gör att jag kanske känner att ha en stor elbil för 400 000kr ståendes lite tråkigt. Men samtidigt vill jag ha en bil som är bekväm.
Kommer inte att köpa en liten bil eller en elbil med liten räckvidd out of the question.
Det jag kollar och funderar på just nu är.
Ford Kuga plug-in 3000 mil 278 000kr 2.95% ränta (tråkig?)
Volkswagen ID.4 6000mil 329 000kr 4.99% ränta (lågt andrahandsvärde och batteristrul?)
Kia Ceed Plugin fullsmetad 3000mil 270 000kr 4.99% ränta (lite liten?)
v60 T6 Plugin 5000 mil 320 000kr (Hög driftkostnad men bra andrahandsvärde).
Skulle nog säga att jag föredrar en bil med garanti. Låga mil och driftkostnad. Kollar på Kia sportage 2022 (7 år nybilsgaranti), för 385 000kr plugin just nu med 0% ränta i 3år.
Hade en 2år gammal V60 Ocean race automat förr med 3000mil på mätaren, fick inprincip byta allt i bilen på 12 månader innan jag sålde den. Tack vare att jag hade garanti så kostade allt arbete oss 0kr.
Vill du ha garanti och problemfrihet skulle jag titta på en Toyota RAV4, antingen vanlig hybrid eller plug-in, alternativt Corolla Kombi som begagnade. Du får garanti på bilen tills den är 10 år gammal och gått 20k mil om du servar den hos Toyota.
Kia Ceed är väl inte en för liten bil, kombi ser kanske mindre ut än SUV men de brukar ofta har samma eller mer plats (speciell i bagageutrymmet) än SUV. Behöver du inte sitta högt rekommenderar jag att titta på vanligt bensin KIA, den finns för typ 300k som nybil med full utrustning och vinterhjul, eller runt 220k begangnat med 2-3 år på nacken. Tycker inte PHEV är särskild värt det på den.
Haft kuga privatleasing 3 år- som går ut nu i december. Vridit o vänt på olika bilar- landade till slut på en tesla Model y sen 2021a. En bit under 400’ och hittills väldigt nöjda. Kanske inte finansiellt det smartaste men en väldigt modern och säker ren elbil
Vi har en kia sportage 2022, mildhybrid (dvs ren bensin). Köpte den mars 2022. Vi är otroligt nöjda med bilen.
Tittade även på ceeden, men tyckte framförallt att sportagen var tystare.
Sen om det är en bättre affär än någon annan bil vet jag inte, men nöjda är vi iaf
Kontaktade leasingfirman till min ID.4 fick offert på 310.000kr med 5.95% ränta 5900mil.
Känns nästan så att man vill ta den smidiga vägen och köpa bilen.
Beställde bilen 2021 för 600.000kr.
Satt i din sits i somras. Lade ner orimligt mycket tid på kalkyler och provkörningar.
Tyckte V60 blev för liten med 2 bakåtvända barnstolar. Kia Ceed också.
Skoda Superb ska ha stort invändigt utrymme men var ovanför budget för att hitta de milen och årsmodell vi ville åt.
Slutade med en Kia Optima PHEV. Stor, trevligt att köra och kommer alla våra normala resor på batteri. Jag kör långa sträckor i jobbet och då drar den även lågt för att vara så stor.
I somras kunde man hitta fina från 2020 välutrustade och 1 tidigare förare för mellan 220-270ksek och ca. 7-8000 mil.
Vi är supernöjda (är de servade hos Kia har de ju även 7 års(?) garanti på motor mm.). Har även många i närheten som varit supernöjda med den genom åren.
Tyvärr verkar de satsa på SUVar och mellankombis i Europa så du hittar inga efter år 2020.
en audi a4 med typ 3000 mil på mätaren. 45 tfsi quattro om du vill ha något roligt att köra, du lär kunna hitta något under 400’000kr 2-3 år beggat. Eller så kör du tråk-eko dieselmotorn med extra stor tank som ger dig typ >1000km räckvidd. Otroligt stor skillnad på känsla (kvalitet jmfr med budgetmärken) samt bullerljud/vindljud, kör jag över 200km/h låter det lika högt som i en passat i 100km/h, ljudisoleringen och dämpningen är riktigt bra, åk och provkör vet jag.