Bil för pendling?

Jag pendlar ca 5 mil enkel väg dagligen och ska inom kort lämna tillbaka min Passat GTE (personalbil) och måste nu bestämma mig för vad jag ska ha för bil framöver. Passaten har varit perfekt eftersom jag kommit fram till jobbet på en laddning och sedan gratis kunnat ladda batteriet fullt där. Kostnaden har varit 5300/mån inklusive allt (fria mil, service, försäkring, vinterdäck).

Nu står jag i valet och kvalet vilken bil jag ska ha när Passaten vid årsskiftet behöver återlämnas. Kravet är en bil med motsvarande bagageutrymme och storlek som Passaten. Om jag ska välja ny personalbil framstår VW ID4 som bästa alternativet, dock en aning dyrt (6700/mån inkl fria mil, service försäkring, vintrrdäck). Alternativet som jag ser är en begagnad laddhybrid (Passat GTE, Seat Leon Sport tourer, Kia ceed, Skoda Octavia) som gått 3-4000 mil men jag tycker priserna känns höga (ofta runt 350 000 SEK) samtidigt som fördelen med ID4 är att jag hinner ladda på jobbet för att även täcka in privata mil. Laddhybrid som personalbil blir dyrt iom att förmånsvärdena ändrats sedan jag tog ut Passaten (Volvo v60 t6 recharge kostar ca 7000/mån).

Skulle vara tacksam för tips på vad bäst alternativet av ID4 som personalbil samt en begagnad laddhybrid (samt vilken isf).

1 gillning

Kia ceed sw phev?

Några fler svar?

Behöver du så pass stor bil? Finns ju en mängd mindre elbilar som kan vara intressanta annars.

Annars model 3, ioniq 5, ev6, mg5 har ju bra storlek också

En ny Passat GTE som personalbil då? Antar att den blir billigare än V60 recharge?

Den blir fortfarande dyrare än en ID4, och då väljer jahäg hellre ID4an som är en modernare bil.

Vill mest förstå om det går att komma undan med en lägre månadskostnad för alternativet med en begagnad laddhyrid.

Har gjort följande beräkning för kia ceed sw laddybrid 2021 3000 mil med antagandet att jag behåller den i 36 mån.

Pris: 310 0000 SEK
Kapitalkostnad beräknad på 2,5% ränta: 310’x0,025/36=215 SEK/mån.
Värdeminskning 20% per år: 150 000=4200/mån
Service: 300/mån
Försäkring: 400/mån
Vinterdäck: 300/mån
Vägskatt: 30/mån
Summa: 5500/mån.

Med ID4 kan jag ladda gratis på jobbet och behöver därför inte betala för el jag förbrukqr på hemresan (5 mil/dag). Med en förbrukning på 2 kwh / mil och genomsnittligt pris 1,5 SEK per kwh blir besparingen 15/SEK dag = 300 SEK/mån. Mes ytterligare privata bämil som kan köras gratis genom att ladda på jobbet blir besparingen för ID4 jämfört med Kian ca 500/mån.

Totalkostnaden för Kian borde således hamna på 6000/mån, dvs ca 700 billigare jämfört med ID4 som personalbil.

Tacksam för er återkoppling/synpunkter på denna beräkning

Låter dyrt för kian, vi leasar vår för 4000kr med extrainsatt kupévärmare, dragkrok och advance plus eller vad det heter där man får trevlig konstläder och lite sånt. Känns riktigt trevlig att vara i.

Utöver det är det bara försäkring (tror 150kr månad för oss, halvförsäkring eftersom att bilen är ny) och bränsle.

Så ditt begagnade exempel är ju dyrare än ny leasing då?

1 gillning

Hur många mil per år kör ni? Jag ligger på ca 3600, därav mitt antagande om värdeminskning.

En stor fördel med personalbilsalternativet blir väl att man slipper osäkerheten i vad totalkostnaden blir. Samt slipper extraarbetet och mecket med att äga själv.

Jag hade hoppat på en ny personalbil direkt.
Friheten att kunna köra i stort sett hur mycket du vill, utan att det kostar dig extra är värt mycket.

För oss som inte har denna möjlighet spelar det numera stor roll att åka låt säga 10 mil för att göra nått kul med familjen på helgen. 10 mil enkel väg, 20 mil T&R, med en total milkostnad på 50 kr/mil för en helt vanlig familjebil = 1000 sek ! Så den där lilla familjeutflykten var inte så liten längre. Eller den där grejen du skulle köpa från någon på Blocket, kostade inte längre 500 sek utan 500 + 1000 SEK…

Jag du förstår poängen.
Jag tror heller inte du kommer spara pengar på att köpa en beggad laddhybrid.

ID3 finns ju också och den är större invändigt än man kan tro. Lastutrymmet är väl begränsningen även om det inte är så litet egentligen men man får packa på höjden istället för djupet. En basmodell är väldigt prisvärd som pendlarbil.

1 gillning

Den blir tyvärr för liten för oss.

Låter inte som att alternativet med begagnad laddhybrid är så fördelaktigt för mig?