Bil mot löneavdrag - räknar jag rätt

Har fått möjlighet till en förmånsbil mot löneavdrag. Litet bolag så jag ska själv komma med förslag på bil och upplägg, så att det schablonmässigt blir kostnadsneutralt för företaget.

Jag kör runt 1800 mil per år, dock i princip bara privat körning, varav jobbpendling totalt 5 mil per dag. Har laddbox på uppfarten hemma. Värdesätter en ordentlig bil eftersom det sänker min pendlingstid från 70 till 25 minuter, är säker för familj med småbarn att åka långt i och klara av vardagsaktiviteter utan strul. Låt oss begränsa oss till att räkna pengar idag och att vi nu bortser från den effekt minskat pensionskapital på aktiemarknaden har i framtiden.

Leasingbolaget har räknat på en ny eldriven bil och kommit fram till en TCO (tillika kostnad för företaget, inklusive underhåll och sociala avgifter på bilförmån) på 11k/månad.

Lön 75k, ITP2.

För att göra detta kostnadsneutralt för företaget bör ett eventuellt bruttolöneavdrag vara runt 6,5k/mån och därmed bli en minskad kost för företaget på 6,5 * 1,6871 (minskade avgifter och pension) = 11k/mån.

Med 50 % marginalskatt borde alltså nettokostnad vara 3 250 kr/mån för löneavdrag.
Till det kommer förmånsvärde 2 500 kr/ mån netto.

Om minskad pensionsinbetalning är 1 950 kr/mån och vi för enkelhets skull räknar 50 % skatt på den delen också skulle totala kostnad netto för bilen vara 3250 + 2500 + 1950*0,5 = 6 725 kr/mån?

Det jag är osäker på är fetmarkerade ovan, (a) minskade sociala avgifter etc. för företaget och (b) minskad pensionsinbetalning - någon som kan bringa klarhet i om jag är i närheten av en verklig kostnad?

Får ditt förslag innebära ett annat upplägg, eller varför skulle man vilja minska pensionsavsättningen (huruvida eventuella brutto-avdrag ska påverka tjänstepensionen är ju ett val, inte något obligatoriskt)?

Vi kör “brunetto”-modell på våra personalbilar (förutom att det ger dig en högre taxerad inkomst, men samma totala kostnad för alla parter, så är det också lite enklare att räkna på).
Detta innebär att man gör ett nettoavdrag på förmånsvärdet (ca 5000 tolkar jag ditt förmånsvärde som), så slipper man tänka på förmån och sociala kostnader för det, för du betalar förmånen med din nettolön. Utöver detta så gör man ett bruttoavdrag som ska täcka den kvarvarande leasingkostnaden. Du nämner att din offert är på 11k, men det är ju inklusive kostnad för sociala avgifter, så om vi istället säger att den totala leasingkostnaden är 9k i månaden, så ska du efter att ha dragit av de 5k du gjort nettoavdrag för täcka upp för de återstående 4k med ett bruttoavdrag (minus de besparingar på sociala avgifter man gör här), alltså cirka 3k i bruttoavdrag (som vid 50% marginalskatt kostar dig ytterligare 1500. Så en höftning säger att detta upplägg borde kosta dig 6500:- i månaden, men med exakt samma pension som utan en personalbil.

Nedan kommer från ett leasing-bolag som presenterar en detaljerad uträkning för en “brunetto”-modell för en Polestar 2 (förmånsvärde 4939:-/månad och total leasingkostnad 9384:-/månad).

1 gillning

Tack! för mig känns det som ett bättre upplägg att lämna pensionen orörd.

Då får jag ihop kalkylen till i princip samma pengar. Enklare att redovisa för min chef dessutom :slight_smile:

Menar du att om du låtsas som att din pension inte påverkas, så känns det bättre?

I första exemplet påverkas pensionen, i det andra inte?
Som jag förstår det så ligger jag över brytpunkt för allmän pension, om då tjänstepensionsinbetalningen är samma med och utan bil påverkas den inte?

Om du lyckas övertyga din arbetsgivare om att din ”kostnadsneutrala” bil inte ska påverka din tjänstepension är ju det toppen. :grin:

Ja, annars blir ju bruttolöneavdraget lägre om det även skulle påverka tjänstepension?
Kan du ge ett räkneexempel eller raljerar du bara?

Jag raljerar bara. Lycka till med diskussionen med ag.

Om du gör ett bruttolöneavdrag bör väl tjänstepensionen påverkas?
Vet inte ditt avtal, men lön över brytpunkt har oftast 30% avsättning till pension och löneskatt på det.

Så gör du ett avkall om 3400kr så kan din pensionsavsättning minskad med 1000 kr och löneskatten för bolagen minskar med 240kr (något avrundat).

Så viktigt att ni kommer överens om att pensionsavsättningar ska göras på lön innan bruttolöneavdrag. Annars så ska bruttolöneavdrag sänkas

1 gillning

Njae, nu tror jag nog bara du var lite lat :joy:

1 gillning

Jag skulle då argumentera å det starkaste för att en personalbils-modell där bruttolöneavdraget sänker tjänstepensionen de facto inte är kostnadsneutralt för arbetsgivaren (om man såklart inte tar hänsyn till det när man sätter bruttoavdragets storlek), eftersom det minskar arbetsgivarens kostnader. Det finns således ingen anledning för en arbetsgivare att måla det som någon slags röd linje i sanden, för det som efterfrågas är ju helt enkelt vad som är kostnadsneutralt…

Men @Kasper1200, det gäller ju att vara tydlig mot arbetsgivaren med att det som avses är att pensionsavsättning görs före eventuella bruttoavdrag, precis som @Paladium säger.

Det måste ju såklart vara ett lägre belopp av bruttolönen som sänks då också pensions+löneskatt minskas för att det ska vara kostnadsneutralt för arbetsgivaren. Annars är det ju inte neutralt…