Hej!
Mitt första inlägg här. Försöker få klarhet i en sak som jag aldrig riktigt förstått.
Det är kopplat till när löneväxling till extra pension är lönsamt eller inte.
Är lite komplicerat då jag har en lite ovanlig lönemodell men jag försöker skriva det så tydligt jag kan.
Förutsättningar
-
Jag har ett arbete där jag har en lön på 55 000 SEK/månad
-
Utöver grundlönen så har jag en bonus på ca 10 000-18 000 SEK per månad (förutom semestermånaderna) som går in på en så kallad “resultatenhet” som jag själv kan styra över. Från resultatenheten kan jag finansiera arbetsverktyg, extra semester, gymkort, terminalglasögon, kollektivtrafikbiljetter, förmånsbil, milersättning, parkering, extra lön mm så länge det är godkänt av Skatteverket samt kostnadsneutralt för företaget. Stor frihet alltså. När det är aktuellt (tex bil eller liknande) så sker såklart förmånsbeskattning.
-
Vid köp av tex arbetsverktyg eller gymkort osv sker dessa ex moms enligt skatteverkets regler.
-
Tar jag ut extra lön så dras det först arbetsgivaravgift och sedan vanlig beskattning på uttaget lönebelopp så det är sällan värt ta ut allt som lön.
Ex 10 000 SEK uttaget som lön innebär 10 000 - 31,42% = 6858 SEK - 50% = 3429 SEK i handen.
Köper jag annat såsom förmånsbil och gymkort för de pengarna så får jag ju ut ett värde på mer mer än 10 000 SEK då det sker ex moms (ja förmånsbilen är ju inte riktigt så men ni förstår). -
För diskussionens skull säger vi att taket för pensionsgrundande inkomst är exakt 55 000 och man vill ju inte sänka sin pensionsgrundande inkomst genom att löneväxla till extra pensionssparande vad jag förstått.
-
Jag har under ett par år tagit ut extra lön för att öka min bruttolön till säg 60 000 och sedan gjort en löneväxling på säg 5000 SEK till extra pension vilket då inte påverkat min pensionsgrundande inkomst. Den har legat kvar på 55 000 vilket är taket i detta räkneexempel.
Min fråga
Jag har nu skaffat förmånsbil vars leasing- och driftskostnader (tillsammans med andra utlägg från bonuskontot) gör att jag över ett helt år (iom avsaknad av bonus under sommarmånadernas semester) inte kan både finansiera förmånsbilen och den extra löneutbetalningen för att upprätthålla pensionsgrundande inkomsten vid taket när jag löneväxlar.
Bilen har ett förmånsvärde på säg 5 000 SEK i detta exempel.
Jag har två frågor kopplat till detta:
-
Förstår jag det rätt från Skatteverkets hemsida (Inkomst av anställning | Rättslig vägledning | Skatteverket) att mitt förmånsvärde på 5 000 SEK som läggs som “Bruttoersättning bilförmån” med ett motsvarande avdrag på 5 000 SEK i lönekuvertet kompenserar för de 5 000 SEK som behövs för att hålla min pensionsgrundande inkomst på taket av 55 000 SEK?
Eller missförstår jag? -
Även OM biförmånsbeskattningen inte skulle räknas som pensionsgrundande inkomst så undrar jag hur ni hade tänkt?
5000 SEK i extra pensionsavsättningar måste ju vara bra mycket mer än den allmänna pensionen som jag isåfall missar i mellanskillnaden mellan 50 000 och 55 000 SEK eller?
I detta exempel räknar vi inte med risken att bli sjuk, av med arbetet osv.
Jag tackar ödmjukast för den hjälp jag kan få.
Med vänlig hälsning,
Kalle