Bilen: hur gick det sedan? | Vi betalar 62 kr per bilresa

För att @skogstomten pekade med hela handen och sa

“Köp Peugeot E-2008 eller en Opel Mokka” :joy:

Men jag vet andra i communityn som varit väldigt nöjda med Kia e-Niro, den har väl också en superbra garanti har jag för mig. :slight_smile:

haha, jag kunde nästan tänka mig det och jag förstår att du lyssnade! :smiley:

1 gillning

Mycket ambitiös och bra sammanställning. För boende i mindre städer, samhällen och glesbygd blir det såklart lite annorlunda körcykler, men tydligt och överskådlig redovisning av er bilanvändning i storstad (där kollektivt resealternativ finns i överflöd).

Som tidigare skrivits är värdeminskningen på bara 4 månader lite kort tid för att räkna på egentligen, men gör gärna en uppföljning när ni har 12 månader.

2 gillningar

Teslan var bättre både för att det kändes underbart att köra den OCH för att de redan löst alla problem man kan ha i en bil:

• förkonditionering i appen
  • Min telefon blev kompis med bilen direkt när jag satte mig i den utan större introduktion som nu i peugoten med dongel, dvs hårdvara varenda gång jag ska köra.

Men jag är nöjd med fransosen ändå.

8 gillningar

En “dold” bilkostnad som jag uppfattat att missats i Jans uppställning (jag kan missat förstås) är däck.

4st per nya sommardäck o vinterdäck som ska bytas ungefär vart 4:år, det blir allt från 8000kr o uppåt ungefär vart fjärde år. För många el-bilar är det inte ovanligt att det snarare blir 16.000kr för 4st nya sommar- och vinterdäck

2 gillningar

Bor i mindre stad och står i valet o kvalet att skaffa en mindre VW up! för ca 85 000, @Skogstomten vet inte om detta kan låta rimligt, men antar ändå total kostnad är ca 4000 / månad?

Mitt andra alternativ är en elcykel för ca 15 000, med tanke på diskutionen ovan låter ju elcyklen betydligt mer ekonomiskt :joy:

2 gillningar

Minns avsnittet där ni hade buyers remorse. Ni gjorde en korrekt ekonomisk kalkyl. Det återstår att se hur ofta ni kommer behöva starta motorvärmaren via 3G-nätet när det är nedsläckt.

Bilen är dyr. Vi kör mindre än 1000 mil per år och bilen står avställd 70% av tiden. Det är jävligt dyra kilometrar, men smidigheten att ha bil är oslagbar.

1 gillning

Intressant, bra inspiration detta! Nu när vi har ägt vår bil i nästan exakt 3 år blev jag sugen på att göra en sammanställning över totalkostnaden i ren RT-anda :smile:

Detta är kostnaden för vår 2020 Passat GTE 1,4 (Laddhybrid) med mindre än 1 000 mil / år:

Kostnader 3 års total per månad
Circle K (Drivm/Tvätt/Olja) 12 208 339
Försäkring 26 422 734
Parkering 7 782 216
Service/reparation 11 056 307
Skatt 9 098 253
Laddbox hem (1.49 kr / kWh senaste året, totalt 5800 kWh 3 år) 8 671 241
Kostnad för värdeminskning 83 900 2 331
Räntekostnad (3 % per år i 3 år) 26 882 747
Alternativkostnad (extra 4%* per år i 3 år på global indexfond) 36 385 1 011
Totalkostnad 222 403 6 178

*) Eftersom om vi hade satt in pengarna på global indexfond istället, hade vi fått ut extra 4% per år, utöver räntan

Vill minnas att jag gjort liknande beräkningar tidigare och landar på ungefär samma siffra, riktigt dyrt att äta bil :grimacing:

2 gillningar

Mhm, vi är en familj på fem och veckohandlar. Skulle behövt en stor jäkla cykelkärra för att få plats med allt, och då får vi inte ens med barnen!

1 gillning

Fler vattengevär! :gun:

Fast Freja är väldigt bestämd iofs, så vi låter Jan hållas. :+1:

3 gillningar

Fast… man handlar väl hellre utan barn, iaf om man har tre? Min cykelkärra tål 50 kilo och rymmer åtminstone sex stora pappkassar. Sedan är det inte automatiskt lösningen för alla, men när vi var fyra så veckohandlade jag nog oftast i fyra sådana kassar.

Sedan bor inte alla på en ort med typ en meters höjdskillnad, det fattar jag och kan förstå om det är ett delskäl. :joy:

1 gillning

Det är inte alltid vi kan göra det nej. Det är nästan alltid minst ett barn med nu när vi handlar.

Klart det skulle gå… Bara väldigt mycket omständligare och vi måste ha bil av andra skäl men jag skäms ändå inte för att de mesta av körningarna vi gör är till veckohandeln.

(Vi skjutsar iaf inte barnen till skolan och förskolan som typ alla andra gör…)

2 gillningar

Jag förstår er och då kan man ju tillägga att om man redan har en bil som behövs till annat är ju merkostnaden för veckohandlingskörningen försumbar.

Så gjorde ju jag också när barnen var mindre och det var smidigt att fixa antingen efter jobbet eller när den äldste var på handbollsträningen.

:clap: :heart:

5 gillningar

En svår post att räkna på är värdeminskning.

Den bil vi har idag säljs för 15 % mindre hos handlare än vad vi köpt för med nuvarande miltal.

Slår jag upp samma bil fast lite nyare och med miltalet vi hade när vi köpte så har vi en värdeminskning på 50~60% på 4 år.

Men då har bilarna ökat 50% i pris.

1 gillning

Bilkostnader kan bli väldigt olika beroende på hur familjen ser ut å hur mycke man kör…
Me andra ord är de inte jämförbart då…

Jag får säkert väldig hög kostnad per körning, men totalkostnaden blir därimot klart låg…
Att köra 100 körningar i månaden är typ 3 om dagen är mycke som jag ser de som kanske kommer upp i 10-15 i månaden… Å ibland står bilen över en vecka… Sträckan varje körning är minst 20 km eller mer…

Va jag vill ha sagt är att vi alla kör olika å har olika behov av bil, men gemensamt är kostnaden för bilen…

2 gillningar

Just så.

Men hade vi bott kvar i Linköping istället för att flytta ut till ett litet samhälle så hade vi förmodligen klarat oss bra utan bil också.

2 gillningar

Du räknar med alternativkostnad för kapitalet, men vad hade alternativkostnaden varit till att ha bil?

Visst att ni hade kunnat promenera eller cykla majoriteten av resorna under 4 km, men knappast så att ni hade kunnat komma gratis till Göteborg om ni valt bort bilen. Uber Göteborg-Malmö kostar väl kanske 8 000 kr ToR och tåg är inte gratis (och sannolikt inte lika bekvämt som bil för en familj).

Finns också en alternativkostnad för så enkla transportmedel som elcykel. Jag köpte en begagnad elcykel på Blocket 2022, när jag ett år senare summerade vad den kostat, framförallt kopplat till att den åt kassetter/kedjor och inklusive förväntad värdeminskning var det ungefär 1000 kr/månad. För en begagnad elcykel jag köpte för 10 000 kr…

3 gillningar

Här kommer min uppskattning av kostnaderna på vår japanska bil av minsta modell, per månad

2 gillningar

Så är det ju, alternativa transportmedel kostar också såklart. Men det kanske är en annan tråd för den jämförelsen? Det är ju mer en fråga “bil eller inte bil” istället för “vad kostar just denna bilen”.

1 gillning

Undrar om jag någonsin mentalt kvalar in på nivå-4 vad gäller bilar ?
(Brutal värdeminskning)

1 gillning