Håller på och väger detta. Hur många procent av bilresorna behöver ersättas av en elcykel till exempel, för att det ska vara värt att köpa elcykeln.
Har räknat på elcykel (och köpt en). Kommer ett inlägg med kalkyl nästa vecka. ![]()
![]()
Förstår känslan av att “egentligen” inte behöva bil och ha svårt att motivera kostnaden, men ändå välja att ha en av diverse skäl.
Vi bor centralt i en stad och har de senaste 4 åren inte haft en bil. Cyklat till jobb och veckohandlat med cykelkärra a la @angaudlinn, och det funkar hur bra som helst.
Nackdelen är att vårt stora intresse för friluftsliv fått vara vilande, med endast några längre turer per år när man egentligen velat vara ute i princip varje helg. Hyrbil är lite knepigare när man vill ha dragkrok för cyklar eller takbox för skidor, men ärligt talat har vi mest varit för snåla mot oss själva när vi sett kostnaden så direkt och valt att inte hyra bilen och hitta på något hemma istället.
Så nu tittar vi på att köpa en bil som bara kommer användas på helger. Cyklingen till vardags vill jag inte byta ut om jag så fick betalt för att ta bilen istället, även på vintern. Vardagsmotion is king.
Är det värt >4k/månad att kunna åka iväg på helgen då? Det känns som det just nu, men jag tror det är sunt att då och då ifrågasätta sitt behov av bil. Vi kanske tycker något annat igen om ytterligare 4 år, och då är det ju inte svårare än att man gör sig av med bilen igen.
Men måste man veckohandla?
Vi tänker mer som danskarna att man handlar det man känner för att äta nästa 1-2 dagar.
Det var himla skönt att komma ur det tänket för oss. Veckohandlandet som skulle vara så effektivt blev mer en stress och tungt typ ![]()
Sen vet jag ju att Bolmesons har 600 m till två bra och större mataffärer så att köra dit en gång i veckan istället för att gå/cykla dit några fler gånger knappast är en vinst att tala om.
Att vara billös är för mig snudd på som att vara satt i husarrest.
Så tyckte jag med i en 25 år eller så. Man kan bryta gamla mönster men visst det beror jättemycket på var man bor och andra omständigheter såklart
Stressa iväg varannan dag och slösa en massa tid på det?
Nej tack, då lyxar jag hellre med en bil som klarar av en större handling.
Några korta kommentarer som kan sammanfattas i:
-Allt beror på!
4 mån är alldeles för kort tid att göra en långsiktig bedömning. Precis som Jan nämner blir siffrorna starkt påverkade av transaktionskostnader (=säljarnas diff inköp-försäljning), naturliga säsongsvariationer och andra slumpmässiga faktorer. Jag köpte själv en unik V70 i november för 130" och sålde i juni för 147" 6 månader sedan =2833kr/mån i vinst men hade det fortsatt så? eller hade vinsten varit samma om jag sålt efter tre månader =5666kr/mån osv.
Svårt fånga upp “stegvisa kostnader” rättvist på så kort tid. Däcksbyte, större servicekostnader, reparationer osv.
Alternativkostnaden kan ofta vara både större och mindre än många tror. Här beror allt på vad man jämför med.
Jag tycker den viktigaste kärnan är att: “-bilar kostar en hel del”. Det gäller liksom oavsett hur man ser på det, eller om man bryter ned det på km, per användning eller vad som helst. Har själv just nu 4 bilar och vill helst inte räkna på de
(Men då är det också en hobby och intresse)
Håller inte med, den relevanta frågan är väl “hur löser jag bäst mitt/familjens behov av att transportera sig?” och svaret på den frågan tar hänsyn till bland annat kostnad och bekvämlighet med de olika alternativ som finns.
Därmed inte sagt att alla måste komma fram till att ägd bil är rätt…
Jag vet inte om jag hade otur med min (begagnad från XXL med mittmotor), där höll kassett och kedja i c:a 50-70 mil, vilket för mig var typ 3 månaders pendling. Helt värdelöst trist att byta själv och kostade typ 1500-2000 kr att fixa på verkstad…
Det där med elkostnaden är lurigt. Ska man verkligen räkna med de fasta kostnaderna (splittat på total kwh för hela hushållet)? De fasta kostnaderna kommer ju inte bli lägre om ni inte hade haft elbilen. De finns ju där oavsett. Därför brukar jag räkna med de kostnader som tillkommer iom elbilen.
Beror ju på hur långt det är till affären. Adderade vi tiden för att planera inköpen så sparande man tid samt att vi tycker det är mindre stressande för man svänger inom affären på vägen och inte behöver en lång lista som måste avverkas. Men som sagt det beror ju på ![]()
Föredrar att se bilköpet som en stor engångskostnad och glömma den när köpet är gjort. Man får ju ångest av att köra med bilen annars.
Detta är vår inställning. Vi älskar vår -23 Sharan. Den var inte det billigaste valet för oss men det var heller inte därför vi valde den. Den får kosta.
Hahaha! ![]()
Otroligt intressant inslag, Jan. Gav mig en hel del funderingar kring min egna bil.
Haha, jag bjuder mer än gärna på den. Du får gärna utveckla vad det gav dig för funderingar. Nyfiken i en strut… ![]()
Är försäkring och däck mycket dyrare på elbilar? 9000 per år känns mycket jämfört med vad jag betalat för min äldre Volvo med helförsäkring. Tror jag kört 8 vintrar på samma vinterdäck på vår men tror inte nya kostar så många tusenlappar.
Kostnaden för sladdar för Jan borde väl avta efter hand? ![]()
Instämmer. Såg att det redan kommenterats i tråden också. Den enda fasta kostnaden jag tycker man ska ha med är väl mellanskillnaden för abonnemanget om man behöver säkra upp. Att säkra upp är det dessutom ganska få som egentligen behöver göra tror jag. I alla fall betydligt färre än de som tror att de behöver säkra upp.
Bara för att krångla till det lite. @janbolmeson har du räknat in avskrivning på laddboxen i månadskostnaden? ![]()
Haha, nej, det har jag inte. Den har förträngt. ![]()
Tar med mig detta, det rör sig dock om 200 kr per månad. Så det är inga stora summor. Typ 6070 kr per månad istället för 6270. Men alla bäckar små. ![]()