Bilen: hur gick det sedan? | Vi betalar 62 kr per bilresa

Låter lite. En kedja bör hålla några hundra mil (Internet säger 250-400). Kassetten ska hålla ett par kedjor om man byter kedjan när det är dags. Finns ett verktyg för att mäta kedjan som alla cykelpendlare bör äga. Räknar du med de mil cykeln hade när du köpte den?

Kom ihåg att växla ner inför stopp så att du accelererar på rätt växel. Annars slits det i onödan.

Glöm inte att göra om kalkylen med kostnad per bilresa när du flyttar resor till cykeln. :smiling_imp:

Det vore faktiskt intressant att veta ifall du sparar något per resa på totalen eller om det blir dyrare.

Snyggt att du tar med småkostnader och tillbehör i kalkylen. Jag vet ju att jag köper allt ifrån takräcke till putsdukar. Ofta utan att ens tänka så mycket på kostnaden. Även spolarvätska, vindrutetorkare och biltvätt blir pengar.

3 gillningar

Du kommer bli mörkrädd nästa gång du byter däck. Har blivit vansinnigt dyrt senaste åren. Iaf om du ska ha däck av bättre kvalité (vilket jag anser är ett måste då det är typ lika viktigt som bilbälte)

Hakka 10:or för mig på lill bilen som har 205/55 16" är 1733 kr/st på internet. Så lägg på frakt och montering för dessa så är det förmodligen 1500 kr extra och totalt 8500 kr för en uppsättning :open_mouth:
Tar man istället sommardäck så är det 1000 kr/st så säg 5500 kr.

Tar man istället min förra bil med 225/45 19" vilket nog är mer vanligt idag och kanske till och med litet så är det typ 2000-2500 kr/däck sommar och typ 3000-3500 kr/däck på vinter.

Däckkostnaden börjar snabbt vara en av de viktigare sakerna att kolla på i en bilkalkyl det är ju snart uppe i samma kostnad som service/försäkring av bilen…

3 gillningar

Utan att ha ”räknat på det” per idag (utan bara de senaste 17 åren) så skulle jag säga att om man ser till kostnaden ”bil” och runt 1500 mil per år så kommer man inte under 4-5k i månaden över tid, om man inte väljer att byta tid mot pengar. Har en del grannar som lyckas fantastiskt bra dock. De kör äldre Toyota av ”rätt modeller” och tar väl omhand om dem. Bolmessons V70->MY->Elfrassw blir ett ganska skevt urval i jämförelse.

För oss är det en stor lyx att slippa ha elbil och just nu så betalar vi inte extra för det. Köper vi ny bil nästa gång så kommer den lyxen att kosta att kosta många hundralappar i månaden.

Kör man som Jan och Caroline kör så fungerar det säkert väldigt bra.

2 gillningar

Håller helt med - viktigt att komma ihåg att ekonomin bara är en aspekt. Bekvämlighet är ju för oss - uppenbarligen - en viktigare aspekt. Livet vore fattigare utan bilen.

Sedan tycker jag att sporten alltid är att ta ett för sig själv medvetet beslut. Och inte som jag - lura mig själv. Därav att jag själv gillar inlägg som ovan - som faktiskt svart på vitt visar tex vårt körmönster.

Skrattade och skämdes lite över ”jag vill ha long range” modellen :rofl::see_no_evil:

2 gillningar

Först lite anekdotiskt så räknade igenom det jag betalt för min bil ink allt (alltså spolarvätska, däckskifte, service, drivmedel, försäkring, parkering osv) sedan jag kom hem från USA 2023 då den var avställd under min tid där.

Det är en Mazda 3, 2010 diesel som precis gått över 20 200mil så inget vrålåk precis. Köptes 2020 för 40 000kr, då den hade gått ca 14 500mil. Jag tror jag skulle få typ 35 000kr om jag skulle sälja den nu. Kört ca 1 800 mil per år sedan jag kom hem där ifrån och allt är i princip landsväg/motorväg. Jag har inte gjort mycket själv med bilen, inte ens bytt däck själv då jag bott i hyresrätt utan vettig plats att skruva på.

Rena kostnader (pengar ut från kontot): 2 474kr/månad (alternativt 14,51kr/mil)

Rena kostnader plus alternativkostnad för kapitalet: 2 645kr/månad (alternativt 15,52kr/mil)

Om värdeminskningen skulle ha varit “normal”, läs 15% per år: 3 101kr/månad (alternativt 18,19kr/mil)

Om jag räknar med kommande kopplingsbyte som jag tror dyker upp snart blir det ca: 3 024kr/månad (alternativt 17,74kr/mil).

Så givet tråden är jag väldigt nöjd med mitt köp :smile:

Sen ett generellt tips när man ska köpa begagnat: Det finns ganska mycket begagnatstatistik från Finland att kika på om man är sugen på att grotta ner sig ordentligt, annars finns det en bra översikt i maskinskaderapporten från t.ex. länsförsäkringar där man kan få ett hum om hur ICE bilar från de olika märkena står sig mot varandra (El-bilar är lite för nya fortfarande). Ett annat tips för att hitta en billig och problemfri modell är att kolla på vad försäkringen kostar på t.ex. ICA försäkringar eller liknande med reg nummer.

Färre förväntade problem för modellen → Lägre förväntad försäkringskostnad för bolaget → Lägre försäkringspremie.

4 gillningar

@janbolmeson hur har du räknat på elkostnaderna som inte är “per kwh”? Tibber, elnätsabonnemang? Har du tagit den fasta månadskostnaden och attribuerat en % av denna på de kwh som bilen använt?

Du har säkert räknat helt rätt men vän av ordning behöver ett förtydligande i frågan :nerd_face:

Och - tänker jag - det finns nog fler sätt att räkna här. En fast månadsavgift skulle ni kanske Ändå betalat, ska den då ändå (delvis) attribueras till elkostnaden för bilen? Och kanske har ni varit tvungna att öka säkringsstorleken pga bilen, då kanske bara Ökningen ska attribueras?

1 gillning

Hade varit intressant att jämföra statistiken med vad samma mängd och distanser i användning hade gått på med en bilpool såsom Kinto tex. Där kan man ju göra längre resor om man vill, bara det att man får en stor nota där och då, men undslipper de dolda stora månatliga kostnaderna. Inom Malmö tycker jag dock tyvärr att bilpoolerna blivit sämre med åren och känns inte så billiga, att ta BOLT till andra sidan stan och tillbaka på en shoppingtur kostar typ samma jämfört med att nyttja bilpoolen.

Finns ens kostnad för säkringsstorlek längre? Däremot effektavgift, skulle man ju kunna räkna in om man får en ny topp pga bil-laddningen.

Däcken beror inte på elbil eller inte. Däremot på vår elbil så har man valt att sätta 235/55 -19, vilken är en lite udda dimension och då stiger också priset…
Samtidigt bytte jag däck på vår andra bil, 205/60-16 var original. Valde 205/55 -16 för det är en vanligare dimension och billigare, 200kr/däck för samma märke.

Jodå

Jag hade nog otur när jag gjorde det som någon påpekade tidigare i tråden. Jag har räknat det prorata. Dvs. om totalt var 300 kWh och bilen var 100 kWh, så tog jag 1/3 av kostnaderna.

Exakt.

Exakt. Upplever att det inte riktigt fungerade för oss med bilpool i Malmö. Enklare med taxi.

1 gillning

Då är det inte värre än att du räknar om alltihop :smiley::smiley::smiley:

2 gillningar

Visst men bra däck känns ändå som en relativt billig livförsäkring sett till vad det ger dig. (Och till skillnad från en livförsäkring skyddar de på riktigt ditt liv)

1 gillning

Kan säkert vara så. Kollade dubbade vinterdäck och verkar ligga runt 1000 kr st utan montering. Inte så farligt ändå om de rullar runt 5000 mil? Är relativt små Däck som säkert påverkar.

Ok, ja det skiljer uppenbarligen mellan nätägare. Vi har samma fasta avgift oavsett 16, 20 eller 25A.

1 gillning

*Suck ÄLDRE BILAR HAR INTE SJUNKIT I VÄRDE FÖR ATT NYA HAR STIGIT SÅ VANSINNIGT I PRIS.

Det var billiga dubbdäck då…

1 gillning

Gör ett avsnitt (eller serie) om detta eller mobilitet generellt! Efter alla era bilavsnitt har jag insett att 9 av av 10 DAGAR är totala transportsträckan under 2 mil.

Vilket för mig kommer innebära drygt 1 timme på elcykeln. Det var först efter att jag börjat testa elcyklar som jag insåg hur geniala de var, genom min emotionella upplevelse. Dom ekonomiska aspekterna var sedan länge glasklara. Men på riktigt, det är som att köra en moped.

Mopeden var kärnan i mitt sociala liv under 15-17 års ålder och elcykeln är minst lika rolig att köra. Stadens tuffaste backar glider jag upp för utan att bli andfådd eller svettig på ryggen, vilket var anledningen till att jag aldrig gjort cykeln till mitt förstaval tidigare. Trots att jag är vältränad sög det som tonåring och student att sitta på en middag med minsta eftersvett.

Det går inte att överskatta hur stor skillnad en motor på cykel gör för den bekväma. Helt plötsligt går det ju att cykla med ett modemedvetet galonställ och vara garanterat torr. På vanlig cykel var jag tvungen att cykla i ultralätta funktionskläder som aldrig var helt vattentäta. Så jag fick alltid välja att bli blöt av svett eller regn.

I början av min elcykelresa fick priserna på elcyklar mig att reagera emotionellt och tänka ”shit vad mycket för en cykel”. Nu tänker jag istället ”shit vilken liten månadsavgift för mitt dagliga transportmedel”. Med motordriven cykel är flexibiliteten maximal. Jag kan alltid parkera mitt framför destinationen, parkering gratis och det finns alltid plats, jag har upptäckt helt nya stadsdelar (inklusive fått en mycket mer nyanserad bild av det lokala ”utsatta området).

Men framförallt har jag tillgång till en stor del av det totala vägnätet och det har blivit en rolig sport att hitta effektivaste vägvalet. Framförallt eftersom en motordriven cykel inte behöver ta hänsyn till höjdmeter utifrån ansträngningsskälet.

Jag upplever att jag blivit en mer närvarande och engagerad lokalbo. Jag syns mer i samhället rent fysiskt och jag ser fler saker som gör mig mer medveten om hur mina medmänniskor har det. Inte minst de med förhindrad rörelseförmåga.

8 gillningar