Bilen: hur gick det sedan? | Vi betalar 62 kr per bilresa

Är helt inne på elcykel också! Baserat på kostnaden för bil borde man väl tjäna in priset på elcykeln inom 3-4 månader typ nästan. @CalleV förresten vilken elcykel rekommenderar du?

2 gillningar

Ja, med en defensiv avskrivning på 36 månader och inköpspris på 30 000 kr blir det 833 kr per månad. + 500 kr per månad för ALLT annat så som service, däck, kläder, tillbehör osv. Dvs en högst realistisk TCO per månad är cirka 1300-1500 kr per månad. Då har du 3000 kr per månad att hyra bil för.

Efter att ha lusläst marknaden har jag sedan start kört på svenska Ecoride från Torslanda som för några år sedan tog tillbaka produktionen först från Kina till Polen och sedan 2022 i Arendal utanför Göteborg. Väldigt sympatiskt företag som bara gör elcyklar och varken är billigast eller dyrast utan precis rätt för mig sett till prisvärdhet. Köp Ambassador som är klassisk citycykel eller Tripper som är deras hybridserie.

OBS! Inget samarbete, bara nöjd kund.

9 gillningar

Har du kollat på förmånscykel? Har allmänt tyckt det är en usel deal och det är bättre att köpa privat.:thinking:

Jag köpte en vanlig cyckel då det är hög stöldrisk på elcyklar och drygt att behöva bära runt och ladda batteriet.

1 gillning

Yes, köpte en förmånscykel och ja, har räknat JÄTTEmycket på det (så pass mycket att jag fick be om hjälp). :joy:

Lovar återkomma.

9 gillningar

Landade i precis samma och med argumentet att jag behöver röra mig mer inte mindre som det blir med en elcykel och jobbpendling. Tyckte förmånscyklarna låg högt i pris och missad pension väger tungt för mig och trots hög marginskatt så avstod jag också. Ogillar att binda upp mig på avtal om det inte behövs också.

2 gillningar

Ja att få minskad pension och lön känns dumt. Sen är ju restvärdet okänt efter 3 år. Tycker förmånscyckeln mest känns som en dålig avbetalning med dolda kostnader. Iaf för en vanlig anställd. För egenföretagare kanske det
blir annorlunda?

Det var ganska stor skillnad på den gamla 3 växlade sjösala skräpcyckeln jag hade och min nya fina 9 växlade Cannondale som jag nästan flyger fram med. :sweat_smile: Sen har jag bara 2 km enkelväg. Hade det varit 6km+ hade jag nog tagit eldrift tror jag

Men kan man ersätta bilen och därmed slipper den kostnaden är det ju mer motiverat att lägga lite mer pengar på en elcykel såklart. För mig var det inget alternativ då vi behöver bil oavsett.

Framför allt underskattade jag kostnaderna för bilen ganska rejält. Det blir ännu mer påtagligt för mig när jag läser ditt inlägg. Det finns många ”dolda” utgifter samtidigt som nybilsskatten (eftersom jag köpt en splitterny bil som dessutom går på bensin) har blivit väldigt påtaglig för mig. Jag har också till största delen använt bilen för korta sträckor på under 5 km. Inser när jag läser ditt inlägg i kombination med det jag själv akriver här nu, att jag gjort ett väldigt dumt val ur ett ekonomiskt perspektiv.

3 gillningar

Du får betala premium när du köper från bilfirma så självklart blir värdeminskningen initialt extrem. Speciellt om man även jämför med vad bilfirman vill betala i inbyte, då blir det ännu mer felvisande.
Slå ut det på tre år så blir det mer korrekt.

Att ta med t.ex. BroBizz i kostnad för en bil känns ej heller rimligt eller relevant. Den kanske ska hamna på semesterkontot?
Alternativt i milkostnaden om det är så att det är ett arbetsrelaterat dagligt pendlande, så som trängselskatt.

Oavsett så kommer BroBizzkostnaden bli exakt samma oavsett vilken bil man köper så för att järmföra olika bilars kostnader så är den irrelevant.

Angående elen så bör det som många påpekat enbart vara den högre effektavgiften och dom faktiska kilowatten förbrukade som är en kostnad för bilen, elabonnemang har man ju oavsett.

En reflektion, fossilbilen är ineffektiv vid korta resor i låg fart, drar mycket bränsle initialt.
Elbilen är effektiv vid korta resor i låg fart.
Kanske detta bidrar till att man gör fler korta resor och tar bilen oftare än man annars gjort?

Då jag inte orkar uppfinna hjulet på nytt så kommer fråga om någon har färdigt excel-ark där man kan skriva in t.ex. leasing och få ut totalkostnad och månadskostnad samt om man skriver i en bil man köper med totalpris, som enkelt kan se värdeminskning etc? blir väl bakvänd ränta på ränta kalkylator tänker jag?

På mina bruksbilar håller jag inte så noga koll på vad de kostar, vi bor så vi måste ha varsin bil, och det kostar vad det kostar. 4-5000 per månad kommer dock rätt nära sanning när jag gjort ett överslag, men vi kör sällan under 10km, i regel 25-30 km per resa (enkel väg)

Men min hobbybil håller jag rätt bra koll på, och den har kostat enligt följande (månadskostnaden är när den är påställd, 4-5 månader om året)

Inköptes 2022, lätt begagnad (är en 2018 muskelbil) kör ca 120 mil per månad i snitt

Försäkring: 1500
Skatt 360
Bränsle 2500
Service: 400 (gör själv)
Däck: 500
Reperationer: ingen ännu
Värdeminskning. 0. En motsvarande bil med samma årsmodell och miltal kostar aning mer idag. Nytillverkningen har upphört
Tvätt: 200
Besiktning: 130
Parkering. 20 (ytterst sällan jag står på ställen som kostar)

Ca 5000 i månaden kostar den, och drar man ifrån att de flesta turerna skulle körts ändå fast med de vanliga bilarna hamnar extrakostnaden på ca 4000

Och slår jag ut det över ett år är det ungefär 2000 i månaden i merkostnad (vilket jag gör, bilen har ett eget budgetkonto för alla kostnader kopplat till den)

Edit. Alternativkostnad är ju rätt hög på en bil för närmare en halv miljon som man enbart har för det är kul, men det var å andra sidan inget realistiskt alternativ heller

1 gillning

Som Patreon-supporter (tack! :heart:) har du tillgång till denna:

1 gillning

Okej, här kommer en pinsamhet om status.

Var bjuden på surströmmingpremiär igårkväll nere på fina golfklubben i Falsterbo (tänk Danderyd, typ). Riktigt trevligt, men när jag skulle hem frågade ett par andra (ganska förmögna personer) om de kunde få skjuts till Malmö. Självklart tackade jag ja, och de fick åka med Peggy hem. Kändes inte så ståndsmässigt. :see_no_evil:

Jag är fullt medveten att de ägnade garanterat INTE en tanke åt det. Men jag gjorde och skämdes lite. Även om jag rationellt fattar att det inte är något att skämmas för, att skam bara är en rädsla att inte få tillhöra gruppen så var det att sticka ut “åt fel håll”. Blir alltid så fascinerad när det händer. Liksom sitter där och kör och tänker “ja, där kom den känslan”.

Fattar också hur mycket svårare - för mig - det skulle vara att ha denna bilen om jag bodde någonannanstans. På vår gata sticker den inte alls ut åt något håll. Tvärtom var det ju Teslan som stack ut där.

10 gillningar

Och allt de snåla jävlarna tänkte på var att de fick en gratis skjuts hem och sket fullkomligt i vilken bil de åkte i.

7 gillningar

@janbolmeson
Går det få ut användarstatistik ur bilen eller hur har du fått fram antalet körsträckor uppdelat på avstånd? Den funktionen finns inte på min V70 (2005) :rofl:

1 gillning

Varför vill man tillhöra ”fina klubben”? :see_no_evil_monkey:

Det är nog det du ska fundera på. Vad är det som gör att du 1) vill delta i sådana miljöer och 2) varför du känner att du inte duger där som du är :people_hugging:

2 gillningar

Fascinerande, det som borde tas med av detta är det godhjärtade och hjälpsamma med att erbjuda skjuts, inte bilens status.

3 gillningar

Det här med att passa in och sticka ut tycker jag är lite fånigt. Jag förstår känslan men det rätta är rimligen att bygga det liv man själv vill ha. Så får man hoppas att andra människor vill vara en del av det.

Jag hade en scout i yngre tonåren som frågade varför jag inte hade en Tesla, och var förvånad över att jag som var vuxen bodde i lägenhet. Fick förklara att en Yaris räcker fint och att de flesta i området bor i lägenhet, även de flesta av de andra scouterna. Att jag inte behövde fler än två rum eftersom jag bodde själv. :grinning_face:

4 gillningar

Det är mysigt att vara stealth-rik.

3 gillningar

Vet inte om en Tesla flyger allt för högt socialt/status sen Mr Elon började blanda sig i politiken :wink: