Jag har sett att flera stora, seriösa återförsäljare säljer NES-liknande konsoler med mängder av förinstallerade spel – ibland uppåt flera hundra spel – för bara några hundralappar. Priset känns nästan för bra för att vara sant, speciellt med tanke på att de påminner om den klassiska NES-konsolen men är mycket billigare än originalet eller en officiell re-release.
Jag undrar, vad är haken här egentligen? Är spelen på dessa konsoler piratkopierade, eller är det faktiskt lagligt att sälja dem? Och vad är kvaliteten på dessa maskiner? Har någon av er köpt en sådan och kan berätta hur bra de fungerar?
Jag är lite skeptisk eftersom priset är så lågt, men eftersom de säljs från etablerade bolag känns det ändå som att det borde vara okej. Är det någon som har koll på hur det funkar med licenser för spelen och om det är något man bör tänka på innan man köper?
Mini NES släpptes för ett par år sedan. Produkten är riktig och skapad av Nintendo. Sen om de företag som säljer för ett par hundra lappar är ok vet jag ej, men den kostade under tusenlappen när den släpptes så kan va de säljer av lager som blivit liggande.
Den officiella med 30 spel har en väldigt bra lista med spel.
Förinstallerade spel:
Balloon Fight
BUBBLE BOBBLE
Castlevania
Castlevania II: Simons Quest
Donkey Kong
Donkey Kong Jr.
DOUBLE DRAGON II: THE REVENGE
Dr. Mario
Excitebike
FINAL FANTASY
Galaga
GHOSTS N GOBLINS
GRADIUS
Ice Climber
Kid Icarus
Kirbys Adventure
Mario Bros.
MEGA MAN 2
Metroid
NINJA GAIDEN
PAC-MAN
Punch-Out!! Featuring Mr. Dream
StarTropics
SUPER C
Super Mario Bros.
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3
Tecmo Bowl
The Legend of Zelda
Zelda II: The Adventure of Link
Ofta säljer de egentillverkade konsoler med emulerade spel, därav det billiga priset. Om du får tag på en original MiniNes är det bara att slå till om du tycker att det är värt det.
Har testat flera, det var framförallt Mario Kart och Mario Party som hägrade. Tycker inte handkontrollerna är av samma kvalitet som dom gammla. Lite släpandes i knapptrycken.
Jag tycker riktiga hårdvaran är svårslaget. Så jag föredrar Everdrives, olika former av ODE etc.
Men gillar även de där små retro-handhelds som dykt upp på senare år. Man kan köpa en som spelar allt från GB till PS1 utan problem för typ ~$30 för att testa, extremt mycket nöje för pengarna.
R36S är väldigt populär och den som anses ge mest ”bang for the buck” för tillfället om man vill hålla sig i prisklassen jag nämnde.
Detta är bara två exempel, men titta bland recensionerna att det är en ”riktig” som klarar ArkOS. Dessa två butiker ska vara ”äkta” varianten. Köp den absolut billigaste med ett 64GB-kort, du kommer ändå vilja byta ut det mot egna SD-kort med egna roms och ArkOS som inte är från stenåldern.
Jag föredrar denna variant:
Finns även länkar där man kan ladda ner spelen (man får komplettera lite själv, men det mesta man vill ha finns med i bra versioner) hos archive.org, men tror inte Jan skulle bli supernöjd om jag direktlänkade.
Edit: Jag vet inte varför länkarna blir till tyskspråkiga Aliexpress. Jag kopierade de normala icke-språkval-iga.
Vi har ett miniNES hemma, tycker det har varit riktigt bra. Vet att jag pratade med någon som köpt ett liknande icke-Nintendo som tyckte handkontrollen var kass.
Har ju sålts spel till nintendo på marknader i typ 30 år där man kunde få 1000 spel på samma cart. Det i sig är inget nytt.
Det är ju en bladning av helt totalt värdelösa spel som ingen vill ha, som kanske inte ens fungerar till riktiga kopior av NES spel där kopiorna kan vara lagliga eller olagliga. Alla varianter finns.
Det går ju inte att ta 300 Kr för ett spel till NES idag så denna trend med mini-consoller kom för några år sen, Nintendo har gjort det men även Commodore med både Amiga och C64, Atari har också gjort detta mm
Vad du ska köpa är svårt att svara på men Nintendos mini-NES är trevlig. Det handlar dock om emulatorer så du kan ju göra motsvarande på en billig Mac mini om du vill
Nintendo har sålt en officiell version med 30 spel.
Sen finns det mängder med tredjepartstillverkare som säljer “alibaba-hårdvara” med typ 1000 spel. Där har tillverkaren inte betalat Nintendo nåt, de bara kastar in alla ROMs och säljer vidare till kund. Lagligt eller ej vet jag inte. Men att ha en emulator på datorn hemma är inte direkt nåt som polisen kommer slå till mot.