Billigaste sättet att konstruera en hävstångsportfölj

Inspirerad av AP7 såfa har jag beslutat mig för att använda mig av hävstång även för mitt privata sparande.
Har tittat på tre olika alternativ för att åstakomma detta:

1: Fonder med inbyggd hävstång:
Ex Carnegie Global Plus / Nordnet 125 / Avanza Auto 6
Kostnader:
Förvaltningsavgift
Inbyggd räntekostnad för hävstång

2: Hävstång genom belåning:
Ex Avanza vp kredit, låta bli att amortera bolån mm
Kostnader:
Räntekostnad (minus avdrag)
Extra ISK skatt

3: Egen hävstång med hjälp av futures:
Ex vikta med hjälp av mini long
Kostnad:
Inbyggd räntekostnad för instrument
Eventuellt courtage / Spread / Växlingsavgift

Utöver kostnaden finns det också andra för och nackdelar såsom:
Låst till förbestämd hävstångsnivå / portfölj för fonderna.
Valutarisker (kan visserligen mitigeras) och kreditrisker.
Mentalt jobbigt att sälja vid rebalansering efter nedgång för manuella alternativ.

Dessa förtjänar egen diskussion men för att inte tråden ska spåra ur om ESG mm så vill jag hålla tråden till direkta kostnader för att uppnå hävstången.

Frågor:
Saknas det något alternativ och missar jag någon kostnad?

Är det någon på forumet som redan har gjort en kostnadskalkyl för respektive alternativ så jag slipper räkna på det själv?

Avanza 8-9% belåning är väl nästan självklart om man vill ha hävstång.

Har inte räknat på det men börja med den hävstången skulle jag säga, efter det kan du sluta amortera onödiga belopp på kåken

De där färdiga produkterna i form av belånade indexfonder kan ha en urhålkande effekt då belåning nollställs med jämna mellanrum. Finns mycket att läsa på forumet om dessa. Osäker men tror konsensus på foruemt är undvik…? Pga kostnader.

Ta det vackert. Men själv är jag inte rädd för en minde belåning. Amorterar inte överhuvudtaget. Ser det inte riktigt som Hävstång själv men det kan man väl göra naturligtvis för det är det jue på totalekonomin

Ber om ursäkt för min något slappa analys

Skall nog absolut inte rekomenderas men har klurat lite sjäv på 20% belåning o köpa stablia utdelare för degen. Mmm det kan nog vara en värdefälla om man köper fel bolag men tanken lockar. Har svårt att släppa iden. Tänker cibus o liknande 8.5% direktavkastning. Har inte vågat än. Är väl naturligtvis inget annat än mental bokföring men aaa, va då då?

Är du platinum på Montrose kan du belåna 5-10% för 0,94% ränta innan ränteavdraget. Tror det är det billigaste sättet (DNB Global Indeks S kostar även 0,16%)