Hävstång på räntefonder dålig idé?

Hej!

Jag har nyligen blivit intresserad av idéen att belåna min aktieportfölj för att skapa hävstång i mitt sparande. På Avanza lånar man gratis upp till 10% belåning, så jag tänkte belåna mig till 5% för att vara på den säkra sidan vid en eventuell nedgång.

Nu till min fråga: Är det en dålig idé att köpa räntefonder med hävstång? Jag har förstått det kanske tar ut varande lite?

Jag har en 90/10-portfölj. Enkelt tänkt så hade jag tänkt köpa med samma fördelning på de lånade pengarna. Men är det smartare att bara köpa aktiefonder (90-delen) för lånade pengar? Är det då fortfarande en 90/10-portfölj?

Hur går t.ex en ombalansering till om jag vill behålla 90/10 för grundbeloppet?

2 gillningar

Om belåningen är gratis spelar det ju ingen roll.

1 gillning

@Jens Det som kan hända är ju att värdet går ner och belåningsgraden då blir så hög att det inte är ett gratis lån längre. I värsta fall kommer Avanza då också att höja belåningsräntan så att det helt plötsligt blir dyrt.

1 gillning

Framförallt så fick jag ju inspiration till hävstång via avsnitt #102. Kanske @janbolmeson kan väga in på hur du ser på hävstång i en 90/10-portfölj, alltså kring 10-delen :sunglasses:

Det som dock satte griller i huvudet på mig var några inlägg här: Hävstång - hur hanterar man det praktiskt? - Nr 25 av Nightowl

1 gillning

Att belåna en portfölj med räntor kan ju vara ett sätt att öka den förväntade avkastningen utan att höja risken :slight_smile:

T.ex kan man närma sig avkastningen som 100% aktier hade gett men utan att behöva ha just så mycket aktier.

2 gillningar

Allt kan ju hända men ränteinslaget skulle i varje fall motverka att nedgången skulle bli av den storleksordningen.