Lösa tankar kring hävstång som uttagsstrategi

Om något år kan det bli dags att göra lite uttag ur portföljen.
Skulle vilja höra resonemang kring att använda hävstång, dvs belåna portföljen istället för att sälja värdepapper som uttagsstrategi.

Jag borde inte vara den första som kommer på den tanken, har liknande strategier något namn? Begår jag någon tankevurpa? Är det vanligt att göra så? All feedback uppskattas.

Exempel:
Portföljen upp till 10% kan belånas för 1.99% ränta hos Avanza idag.
De pengarna parkeras på högräntekontot för 3.7% ränta, dvs 1.71% garanterad, riskfri avkastning på belånat belopp. Det skulle egentligen gå att göra ytteligare lite mer genom att hitta konton med ännu högre ränta. Så en hävstång skulle vara 100% riskfri så länge man inte hunnit förbruka pengar som ligger inne på högräntekontot.

1. Jag tänker att portföljen oftast pendlar en del under ett år, och det har ju ofta varit tillfällen när portföljen gått +15% YTD och då kan man sälja av tillräckligt för att betala av hävstången. Då använder man helt enkelt hävstången för att få en mer eller mindre garanterat positiv timing av när man säljer på året.

2. Annars kan vi ligga på tex ~8% konstant belåning.
    Blir det en större nedgång så ligger pengarna tillgängliga för att betala ned beloppet till 8% för att hålla hävstångens ränta/risk låg. I takt med att portföljen stiger, höjs hävstången och beloppet på högräntekontot till 8% runt nästa årsskifte igen.
    Ju längre man håller på, desto större marginaler ligger inne på högräntekontot.

När summan på sparkontot räcker till 2-3 års utgifter, används hävstången till att köpa fler värdepapper/indexfonder. Dvs man ligger i större och större andel aktiebaserade värdepapper efter att man kommit upp i 3 års utgifter.

Det har varit olika trådar kopplat till belåning av portföljer på forumet. T.ex. som alternativ till lån på bostad även. Om du tror på resonemanget du för finns väl ingen anledning till att inte använda konstant hävstång istället?

Några saker jag tänker är värda att tänka på:

• Många har andra lån CSN, bostadslån etc. Detta är också ‘hävstång’.

• Vid stor nedgång kan det försvinna väldigt mycket kapital - men uppsidan är också stor.

• Läs deras avtalsvillkor.

2 gillningar

Precis, alternativ 2 tänkte jag på det sätt att man kan kalla det att ligga med en konstant hävstång.

Alternativ 1 var mer att använda det för att få en mer “smooth” tidpunkt för uttag av pengar, innan man använder pengarna. Visar det sig att man gjorde en dålig timing när hävstången togs ut kan man betala tillbaka den med pengarna som fortfarande ligger på sparkontot.