Disclaimer - läs inte detta om du inte inser att detta endast handlar om lekhinken!
Hej,
Som aktiv inom och med några års erfarenhet från läkemedelsutveckling ser man ibland en del aktier som man upplever som felprissatta inom biotech, men jag har inte våga investera på detta då jag vet hur ovanligt det är att läkemedelsprojekt lyckas (ca 1 av 20 projekt som går in i människa lyckas).
Nu har jag dock klurat på en strategi som jag vill trycktesta här, och det är att investera på Adcoms.
När ett bolag har skickat in sina studieresultat till amerikanska läkemedelsverket FDA bedöms om data är bra nog för godkännande. Om FDA är osäkra kallar de till en Advisory Committee (Adcom). Detta är en offentlig hearing där FDA presenterar sina åsikter, bolaget sina, och sedan röstar ca 20 experter på om FDA bör godkänna läkemedlet eller inte. Det hela påminner om en domstol med jury, där FDA är åklagare och bolaget den åtalade.
I samband Adcoms sker ofta STORA kursrörelser om det rör sig om ett biotechbolag med bara ett läkemedel i pipelinen.
Det jag noterat är att bolagets aktie ofta sjunker kraftigt i pris när FDAs skriftliga mötesmaterial offentliggörs strax innan mötet, då det ofta är duktigt kritiskt mot bolaget (om FDA inte är kritiska så godkänner de ju bara utan Adcom).
Om kommitten sedan röstar i bolagets favör så stiger kursen mkt kraftigt, om inte så sjunker den ytterligare (ibland ner till skräpstatus).
Det är svårt att förutsäga hur kommitten ska rösta om man inte har inside information eller följer ngn tumregel som ”Ratain Feuerstein rule”, så det tycker jag inte man ska spekulera på.
Däremot borde det gå att tjäna pengar på publikationen av FDAs dokument, som ofta ger nedgång när FDA publicerar vad som är fel i bolagets data, tex genom att köpa säljoptioner.
Titta tex på Chemocentryx kurskurva från deras Adcom 6/5, FDAs dokument kommer alltid ca 3 dagar tidigare:
För att testa detta tänker jag mig att jag härmed låtsasköper säljoptioner i Fibrogen som har en Adcom planerad 15/7 (materialet inte ute än):
https://www.fda.gov/advisory-committees/advisory-committee-calendar/updated-time-information-july-15-2021-meeting-cardiovascular-and-renal-drugs-advisory-committee#event-materials
Dessa låtsassäljer jag innan själva mötet, tex 14/7, så ser vi hur det går… aktien ligger på ca $26 nu, så då kan man köpa på tex 20 som strikepris, som jag tror kostade runt 45 cent i fredags för julioptionen.
Min tanke är att dramaturgin kring dessa Adcoms är halvförutsägbar, ungefär som med IPOs, och därmed borde gå att spela på i lekhinken. Kräver förstås en internationell broker, men det fixas ju nästan lika enkelt som Avanzakonto, dock inte lika skatteeffektivt som ISK om man mot all förmodan skulle lyckas tjäna ngt… dessutom hemska spreads på optioner med strikepriser långt från aktiepriset.
Någon med åsikter om mina tankar? Borde kanske skrivit detta på Reddit eller Shareville istället för Rikatillsammans, men respekterar inte communityt där lika mkt.
Mvh
F