Bitcoin istället för Svergie?

Jag sparar redan 90 % av mina investeringar i en global indexfond som DNB Global Index och de resterande 10 % i Plus Allabolag Sverige. Men skulle det inte vara bättre att fortsätta med 90 % i globala indexfonden och istället investera 10 % i Bitcoin, särskilt om priset faller till 30–50k? Jag tror att detta upplägg kan ge bättre långsiktig potential än att hålla 10 % i svenska aktier.

1 gillning

Personer som uppskattar krypto kommer svara ja, andra personer som är mindre riskbenägna kommer svara nej. I usa börjar ju diskursen låta att en del av ens portfölj bör ligga i krypto, sen hur många procent är upp till en själv. Bitcoin är ju den tillgången som gett bäst avkastning de senaste åren. Håller man länge så har det hittills alltid lönat sig. allokerar du om får du dock nästan räkna med att det svänger alltid rätt rejält. Kan vara smart att läsa på vad bitcoin faktiskt också innan du köper in dig.

Jag äger bitcoin och har gjort länge så jag är positiv. Tror starkt på bitcoin som tillgång och tror att det bara kommer bli mer och mer vanligt att personer har det i sin portfölj, så som det också har sett ut över de senaste åren. Köper man krypto bör man köpa bitcoin, inget annat (enligt mig).

1 gillning

Det går ju inte riktigt att svara på denna fråga. Du måste ju själv bestämma vad för risk du vill acceptera.

Personligen har jag lite Bitcoin och Ethereum certifikat, men bara knapot 1% av mitt sparande. Osannolikt jag blir rik på det, men man jag gillar teknologi. Har tidigare ägt “riktigta” kryptovalutor, som jag tjänade lite på, men tyckte det var för krångligt.

Jag förstår tekniskt ungefär hur kryptovalutor funkar, men mitt problem med kryptovalutor är att jag inte förstår var värdet kommer ifrån. Därför känner jag att det är ren spekulation och skulle aldrig ville ha större belopp investerad i det.

1 gillning

Något mittemellan kan vara investor annars om du vill ha mindre risk än bitcoin men ha mer avkastning än vad nuvarande Sverige fonder har.
Då får du fortfarande home-bias och bra avkastning historiskt.

1 gillning

Men tänker att det finns ett värde i det redan så vart det kommer ifrån spelar ingen roll. bitcoin är ju klassad nummer 8 av alla tillgångar i världen just nu när det gäller värde.

Ja men gör skiftet när Sverige gått bra och bitcoin står i 20k istället för nu på ATH

Hade samma tanke som dig