Bitcoin och krypto

Om du köpte in dig vid förra toppen, 13 nov 2021 hade du behövt vänta till 13nov 2024 innan dina pengar hade gått i vinst. Så jo, det finns bättre och sämre investeringstillfällen.

Att Bitcoin är en volatil investering är ganska tydligt om man studerar grafen. Att den gått upp över tid är ingen garanti för att den fortsätter göra det i framtiden.

Min poäng är att Bitcoin bör köpas med tidshorisont på lång tid, 10-50 år. Då spelar exakt inköpspris mycket mindre roll, främst eftersom ingen av oss ändå kan avgöra huruvida nuvarande pris är högt eller lågt i förhållande till exempelvis närmsta halvåret. Tror man att man kan mer än marknaden på kort sikt så har man statistiskt sätt fel. Annars vore vi alla rika på trejding.

Jag älskar verkligen hur folk rekommenderar att köpa på 50 år när Bitcoin uppfanns för 15 år sedan.

5 gillningar

Vilken tidshorisont tycker du man ska ha på investeringar i “digitalt guld”? Fysiskt guld har ju funnits tusentals år. Ska man ersätta det med något vettigt måste man ju börja någonstans.

1 gillning

Bitcoin är kanske inte svaret på den frågan.

6 gillningar

Det är väl ändå lite överkurs att en person som bara letar efter en plats att placera alla sina sparpengar en väldigt kort period ska sätta sig ner och fundera på vilket monetärt system vi borde ha?

4 gillningar

Till att börja med borde man åtminstone ha ett århundrade innan man proklamerar att Bitcoin är “digitalt guld”.

Det blir ju inte det magiskt bara för att man upprepar det tillräckligt många gånger.

6 gillningar

Sant, om det är för en kort period, som under ett år, bör man undvika krypto överhuvudtaget, enligt min mening. I dagsläget för volatilt.

Om du vill vänta ett århundrade så be my guest. Vi som har läst på, tror på tekniken och är övertygade om fördelarna med Bitcoin som ersättning/komplement till guld kör i alla fall på, så kan de som vill vänta in nån form av mognad göra det. “Risken” är att den största värdeutvecklingen missas. Det är fortfarande tidigt som sagt…

1 gillning

Jag som läst på, kan tekniken och ser det som fullständigt vansinne att “investera” i krypto då?

Vad ska jag göra?

13 gillningar

Jaja, jag har följt Bitcoin i mer än ett decennium och till och med skrivit en bok om det och jag anser att caset som digitalt guld är fortfarande bristfällig.

Cute att du sätter “risken” i citatetecken som om det är någon självklarhet att number go up alltid kommer att hålla och att det inte finns någon risk med att investera i Bitcoin.

Ja, och därmed kan det visa sig att Bitcoin inte alls är samma som guld (då till skillnad från guld är det enkelt att skapa en kopia med exakt samma egenskaper) och allt bara var en stor bubbla.

Eller att Bitcoin blir omsprungen av en annan kryptovaluta som är bättre.

Det är alltså alldeles för kort för att rekommendera någon att investera i Bitcoin på 50 år, det är rent oansvarigt att påstå något sådant.

5 gillningar

Då ska du inte investera i krypto förstås. Av ren nyfikenhet, varför anser du att det är vansinne (att investera åtminstone en liten summa)?

1 gillning

Därför det är inte att investera. På samma sätt som att hålla USD, SEK eller Euro kontanter inte är att investera.

Det är endast en valuta, inte en tillgång enligt definitionen att en tillgång är rätten till ett framtida kassaflöde. Det finns inget kassaflöde, därmed är det inte en tillgång.

Det saknas även stöd för att krypto är en store of value.

3 gillningar

Per definition så är isåfall inte heller guld en investering och inte eller en tillgång?

Det känns inte direkt rätt.

2 gillningar

Inte en tillgång enligt den definitionen.

Varför?

Citattecknet var mer för att förtydliga ordet “Risken” kanske inte är optimalt. Självklart är all form av spekulering/investering förknippat med risk.

Hänger inte med. När ska man investera i startups tycker du? När företaget blivit stort? Då missar man ju den största värdeutvecklingen.
Varför är det oansvarigt? Pekar ju bara på att man bör se det som en långsiktig investering.

Har tidiga startups som grupp hög värdeutveckling?

1 gillning

Han besvarade ju din fråga i den delen av inlägget du valde att inte citera.

Menade du längst ned? Han pekar på att det kunde vara en bubbla, förklarade inte varför det skulle vara mer sannolikt. Ja, det finns en teoretisk sannolikhet att det kommer någon annan kryptovaluta som tar över. Nätverkseffekten och de decentraliserade egenskaperna hos Bitcoin är dock överlägset de andra i dagsläget.

Man kan argumentera för eller emot in absurdum, men jag ser verkligen inte skillnaden mot andra investeringar. Det finns risker, ja, det finns stor potentiell uppsida, ja.

Varför är det relevant? Jag förespråkar inte krypto i allmänhet. Bara Bitcoin. Tänk Apple/Google/Amazon/Microsoft eller nåt annat lyckat startup som utvecklade sig väl.