Jag tänker precis som du; jag tror att guld, eller kanske snarare råvaror och framförallt metaller, är en superviktig hedge I dagsläget. Jag gjorde också stora pengar på PPM i år genom nämnda guldfonder men smolket i glädjebägaren är att se all fiat rasa… Även om mina pensionssaldon tickar uppåt har jag en gnagande misstanke om att jag egentligen inte blir mycket rikare i praktiken.
Det här lär kännas imorgon när ppm uppdaterar efter fredagens ras i silver och guld. ![]()
Nu är jag inte lika exponerad mot ädelmetaller sedan ett par veckor då jag bytte till bredare råvarufonder (BGF World Mining) men jag tror inte att förra veckans kurskorrektioner i metaller medför något slags trendbrott. Väldigt intressant att följa slutet av förra veckan dock; är det någon mer än jag som tolkar in marknadsmanipulation? Min gissning är att flertalet stora institutioner hade behov av att trycka ner metallpriserna innan februari för att täcka sina korta positioner…
All volatilitet i råvarumarknaderna just nu lockar nog även både ordentligt med turister och tradingalgoritmer vilket i sin tur får marknaderna att svänga ännu mer och på små nyheter. Fundamenta som talar för en ordentlig råvaruhedge i portföljen tycker jag dock inte har ändrats nämnvärt.
Ja det var en rejäl dipp.
Men i princip alla fonder dippade.
Jag ligger kvar ett tag till.
Vi ligger i plus detta året. Det är huvudsaken.
Håller med om din prognos, men undrar ffa varför du inte har ”Philosoraptor” memen som din profilbild?
Viktat om lite nu… mest guld men kastade in 35% Allainz global metal med…
Det är bra. Det är inte många PPM fonder som ligger lika bra om man ser till detta året. 16% upp iår.
Mvh.
japp… tappade lite i dippen och ligger +13,4% i år
Dippen är uppäten igen.
Guldminings fonderna går fortsatt bäst på PPM fonderna.
Glad att jag stannade kvar. Är all time high för närvarande..
Samma här fast jag viktade om lite grann till annat för att jag “trodde jag var smart”
Nu är jag tillbaka med BGF World gold, CPR gold och Allianz metal. Det går sakta men säkert upp mot min 2a miljon.
Jag har viktat om jag också nu, istället för 50/50 World Gold och World Mining har jag nu 2/3 Allianz Metals (tyckte deras portfolio hade en sundare geografisk spridning än World Mining) och 1/3 Latinamerikansk indexfond i PPM. Ligger fortsatt kvar med 200tkr i World Gold på tjänstepension, tillsammans med en knapp miljon i tillväxtmarknader och en liten slatt (drygt 100tkr) i en generationsfond…