Blackrock Guldfond i PPM

Hej

Är det för stor risk med guldfond i PPM när man har 7-8 år kvar till pension?

Mats

Det beror väl på hur förlustkänslig du är och hur stor PPM du har? Guld är på All Time High men med Trump vid rodret i Väst så kommer det väl kanske fortsätta sakta uppåt i år dock kanske inte lika snabbt som förra året? Med det sagt, jag är 53 år 1,7m PPM och jag har i dagsläget ALLT i guld… jag följer PPM veckovis och hoppas kunna kliva av med inte allt för stor dipp när det väl börjar sjunka och då går jag förmodligen in i AP7 Aktier igen.

2 gillningar

Ja det var ju folk som hade sin PPM i Rysslandsfonder och det var ju bra tills det inte var det.
Alla ägg i samma korg….

1 gillning

Japp lägger man alla äggen i samma korg så får man ju hålla koll så inte alla knäcks :wink: Jag har haft Rysslandsfonder med och det var grymt tills jag slutade ha det, tyvärr som du säger… lite för sent. Den som inte lär sig av historien upprepar den. Vill man bara investera och sedan glömma är det ju AP7 som gäller

1 gillning

Hoppade du på guldet?

Jo det gjorde jag

1 gillning

Alltså.. inte för att va sån, men guldet är på all time high, kommer det faktiskt hållas på dessa nivåer får man ju fråga sig.

Det går säkert att tjäna en hacka på momentum men långsiktigt tror jag inte att detta hålls på så höga nivåer då andra tillgångar blir mer attraktiva att tjäna pengar på.

2 gillningar

Ja man bör ju ha koll på det men hittills har jag inte ångrat mig.

1 gillning

Kom bara ihåg att när något stiger väldigt mycket på kort tid så kan det få omvänd effekt framöver, investering är i grunden något folk tjänar pengar på så då tar man hem vinsten när de pushats lite för mycket. Just nu är det många “nya” investerar som hakar på “trenden”. Jag skulle nog snarare tänka tvärt om. De har ju som sagt hänt innan att guldet faller. Lägg bara inte alla ägg i samma korg.

Nejdå inte alla i samma korg långt därifrån

Japp det här är absolut ingen långsiktig strategi, man får sitta och hålla koll och försöka hoppa ur när det dalar. Så länge Mr Orange uppför sig som han gör kommer det nog vara momentum några månader till iaf.

1 gillning

Hoppas det

1 gillning

Ja jag hoppade ur Swedb Robur tek A

Precis i början av 2025. La allt i guld.

50% CPR och 50% i BGF WG A2

Jag håller koll på marknaden.

1 gillning

Använder delar PPM och tjänstepension som lekportföljer eftersom fonderna oftast är billigare där. Jag har just nu ca 60% i Ap7 och 40% i CPR gold och Bgf Gold.

Hur länge jag behåller det så vet jag inte riktigt.

1 gillning

Då fick du med mycket av det goda Alex66

Goldman sachs trodde på 5400 innan årskiftet på guldet

Jag är 66. Så för mig är Guld ett bra sätt att öka PPM just nu.

Men som sagt jag har bra koll på marknaden. Om det svänger för mycket ändrar jag fonderna.

Lycka till.

1 gillning

Vad heter guldfonden från Blackrock?
Är det en ren guldfond (metallen) eller är det gruvaktier?

338590 - BlackRock - World Gold A2

Fonden investerar globalt sett minst 70% av sina tillgångar i aktier i företag med huvudsaklig verksamhet inom guldbrytning. Fonden kan också investera i aktier i företag vars huvudsakliga verksamhet är ädelmetall-, basmetall- eller mineralbrytning. Fonden innehar inte fysiskt guld eller metall

guldbrytning

2 gillningar

Kan du inte spara i guld utan att det är via PPM?

Tänker att det kanske är enklare och mindre riskfyllt?

Hade jag haft samma kapital i likvida medel som jag har i PPM så hade jag investerat i fysiskt guld.

Jag passerade 2 miljoner under 2025.

Mvh

1 gillning