Blandade frågor om bilköp

Hej, tack för de 2 senaste avsnitten på Youtube, jag har alltid tänkt som Jan, att leasing/hyra det är inget för mig. Men kan nu faktiskt tänka mig det. Jag skjuter iväg ett antal frågor, antar att jag själv kunde googlat mig fram till svar själv, men ser fram emot forumets tankar och idéer

1. Att privatleasa är jämförbart med privatköp (under vissa förutsättningar) belyses ju fint i avsnitten, men jag har möjligheten att ta en förmånsbil via jobbet.
    Hur står sig tjänstebil mot privatleasing? Vilket ska jag ta?

2. Tips på elbil tas tacksamt emot. Vi är 3 i familjen. Vi kör i dagsläget max 1500 mil. Ekonomi är viktigare än “status” på bilen. Typ en Kia Niro skulle kanske kunna funka.
    Dragkrok är ett måste (kommer inte dra husvagn eller tyngre släp, men jag bygger en del på huset/sommarstugan…)

3. Tips på laddbox tas också tacksamt emot (vill dock inte gå upp till 20A huvudsäkring).

4. Har c:a 200k som jag hade tänkt gå till bil. Hur får jag bäst och säkrast avkastning på det under 3 år. Det finns inga garantier i världen, men jag tar hellre 1% “garanterad” avkastning" än 5% med hög risk. Jag tänker spontant blandade räntefonder.

2 gillningar
  1. 3 år bundet sparkonto på Klarna ger 1.55% (innan 30% skatt). Kanske ett alternativ?
1 gillning

Citat 1. Har c:a 200k som jag hade tänkt gå till bil. Hur får jag bäst och säkrast avkastning på det under 3 år. Det finns inga garantier i världen, men jag tar hellre 1% “garanterad” avkastning" än 5% med hög risk. Jag tänker spontant blandade räntefonder.

Om det är pengar som du absolut vet ska användas inom tre år så kan ju bundet sparkonto med ränta som @axs skrev vara en bra idé. Kan köpet lika väl bli nånstans inom spannet 1-3 år så är rörligt sparkonto bättre.

Då kommer du åtminstone garanterat ha dina pengar.

För den våghalsige kan man annars köra 10% aktier per år i sparhorisont men det medför en väldigt stor nersida i förhållande till uppsida enligt mig.

Beror från fall till fall. I vårt fall med Teslan så slutade vi med tjänstebil (finansiell leasing). Det är ofta kampanjerna på privatleasing som är så förmånliga.

Kolla gärna med @Skogstomten och hans tjänst “hjälp vid bilköp”. Företaget kan säkert betala för hans tjänst och om det är som för oss, så sparade det sjukt mycket pengar.

Vi valde Tibbers lösning med laddbox (Eeasee) och lastbalanserare Watty.