Bli delägare i företag

Såhär ligger det till. Jag jobbar på en liten målerifirma. Firman har två delägare som äger lika mycket var. Vi är tre anställda utöver dessa delägare.
Innan semestern hade vi ett möte där vi skulle diskutera en eventuell löneökning utöver den som facket har förhandlat fram nationellt som vi redan fått.
Istället för en löneökning tyckte chefen att vi skulle köpa in oss i företaget för att på så vis kunna få del av en framtida vinst.
Nu hade han inte nåt exakt förslag på upplägg. Det är ju lite svårt att värdera ett litet företag. Tillgången ligger främst i en fastighet som vi äger. Den är värd ca 1,8 miljoner och har lån på drygt 300k.
Ponera att vi skulle köpa 10% var för ca 150 000.
Hur skulle ni finansiera det? Han sa att man kan gör ett upplägg där man köper in sig under 3-4 år exempelvis. Kanske med sin del av den eventuella vinsten.

Jag skulle kunna sälja av en hel del fonder, typ en fjärdedel av allt jag har så skulle jag kunna finansiera det på en gång.

Jag är inte helt övertygad om att jag ens kommer göra det. Men är ändå lockad att prova. Jag har jobbat i branschen i 20 år och 10 på det här företaget. Jag trivs bra, har bra chef och kollegor.
Jag är en lite försiktig person som ibland brottas med att jag inte “provat nåt” . Jag har aldrig haft ett företag eller ens läst en kurs på universitetet. Så det här känns lite som en kul möjlighet.
Konjukturmässigt känns det dock som lite dålig tajming. men men…

Jag har läst lite i äldre trådar om aktieägaravtal och att kanske äga sin del i ett eget bolag, plats i styrelse osv. Det får vi givetvis kolla närmare på.

Vad tänker ni?

Eftersom jag har lärt mig att alla är giriga och bara ser till sig själva i första hand så undrar jag varför detta erbjudande finns. Normalt är det ju bättre att ha anställda än fler delägare om företaget går bra tänker jag.

Annars låter det inte som några konstigheter att köpa in sig över tid med sin del av vinsten. Det vet jag i alla fall personer i min omgivning som gjort.

En sak att fundera på är om du och företaget går skilda vägar framtiden, vem ska då köpa din andel?

Att få köpa in sig me 5-10% i företaget är mer att få anställda att stanna kvar… Man ser en changs att tjäna mer genom få del av vinsten…
Jag skulle bilda enskild firma å fakturera till målarfirman, de skulle göra mest pengar till dig själv…

1 gillning

Det är ganska vanligt att göra personer till “delägare” och “partners” som ett alternativ till hög lön, framförallt i prestandabaserade jobb.

Men som delägare måste du ju tänka på bolaget, även om det i det här fallet är en mycket litet bolag. Det bästa för bolaget kanske vore om du fick sparken? Eller att ni sparkar någon kollega?

Fastigheten är ju rätt ointressant då det endast kan vara aktuellt om ni eventuellt vill sälja den, och även då är det ju inte säkert vinsten konverteras till utdelning.

Vad omsätter ni? Ni är 5 gubbar så hoppas på minst 5-10 miljoner om året.

Enkel mattematik säger ju att ni inte kommer göra högre vinster bara för att ni nu är delägare, om ni inte med hjälp av era pengar (för att köpa aktier) kommer kunna anställda flera, eller locka fler kunder.

Håller med @JPT att det nog är bättre att starta en egen firma, eller om du vågar inte ens det, du kan faktura via Cool Company eller någon av de andra och ändå tjäna bra mer än du gör idag, och om du har bra nätverk, vilket du nog har med så lång erfarenhet, ta kunderna direkt.

Vi omsätter ca 6 miljoner men då jobbar inte chefen heltid. Han har en anställning i kommunen med skiftjobb. Så han sköter firman vid sidan av sitt vanliga jobb.
Han hävdar att vi normalt sett kan göra en vinst på kanske 400k om året.
Ifjol gick vi back pga en konkurs och ett annat jobb som blev jättestruligt. Sånt kan ju hända, men förhoppningsvis inte varje år.

Jag skulle inte se det som en fördel om nån fick sparken. De andra är jättebra duktiga killar som levererar fina jobb.
Om vi tre skulle sluta och de skulle försöka hitta tre andra av stans kanske 200 målare skulle det va i det närmaste omöjligt. Om de inte lockar med riktigt bra lön.

Jag tror det är som nån skrev ett sätt att behålla oss utan att ge oss högre lön.

Till en viss del sköter vi mycket själva i företaget då en kollega sköter målningen på en stor industri i stan och en annan renoverar lägenheter åt en stor privat fastighetsägare och jag sköter all målning åt några mindre byggfirmor. Det enda chefen gör på dessa jobb är i princip att fakturera.

Vet att förr så räknade man 5 gånger vinsten som prislapp på företaget… I de här fallet finns även en fast egendom av fastighet som har ett visst värde… Godvill är svårt å sätta prislapp på… Vinsten är inte så värst hög ~7%… Så 150.000 för 10% är att tänka om man är villig till de…

Har er firma några större upphandlingar och avtal med kommunen eller kommunala bolag. Detta ger en stabil inflöde av jobb. Annars kommer bygg branshcen att bromsa in rejält nästa år och det kan vara svårt att hitta nya jobb vilket jag ser som en risk.