Du tänker på att en 60” TV förr kostade 100k och nu kostar 10k? Det är teknikutveckling, inte prisnedgång.
Hur tänker du kring bostadspriserna? Kostar en lägenhet detsamma, mer eller mindre idag som förr?
Om du vill lära dig kring fenomenet så titta på det sk Big Mac-indexet. När Donken öppnade i Sverige kostade en Big Mac 4,75kr. Vet du vad den kostar idag? Kan skvallra om att den inte gått ned i pris 
2 gillningar
Jag har väl i princip gjort det som du efterfrågar på ca 10 års tid. Dock var jag betydligt yngre när jag startade. Hade i princip kunnat sluta jobba nu eller snart beroende på vilken levnadsstandard och främst boende jag hade valt. Har dock gått från att vara helt utmattad till att verkligen gilla det jag gör och mitt liv över lag så har ingen ambition att sluta i närtid.
Generellt finns det jättemycket bra info på rika tillsammans. Kan även rekommendera de olika kalkylatorerna för ränta på ränta, kapital för fire mm. Även viktigt att förstå de hur de ekonomiska systemen funkar och att det inte handlar om att ”välja rätt aktie” eller ”komma på en smart idé”.
Det jag har gjort i korthet;
- ökat min inkomst ordentligt (säkert iallafall 400%) utan att öka utgifterna på samma sätt
- Ha stenkoll på vad jag prioriterar när det kommer till utgifter. Jag spenderar på det jag värderar, resten håller jag nere
- gjort automatspar på en stor del av min lön varje månad (det en majoritet i detta forum menar med att ”spara” är att investera/köpa fonder (ofta index) varje månad. Senaste åren har jag haft en sparkvot på närmare 65% beroende på hur min rörliga lön faller ut. Tidigare hade jag en betydligt lägre sparkvot men antagligen fortfarande högre än de flesta.
Utöver detta så har jag sidoprojekt i företagsform som eventuellt kan inbringa mycket pengar beroende på hur väl det lyckas. MEN jag har valt att inte inkludera detta i min plan utan ser det enbart som en ordentlig bonus om/när det nu händer.
För att summera så är det ganska basic grejer som många i tråden redan nämnt men det kräver att man har disciplin med hur man väljer att leva sitt liv (kostnader och intäkter) och inte tror att det finns något ”smart hack” som gör en rik snabbt utan att göra det som krävs.
Hoppas det var hjälpsamt!
4 gillningar
Ja, en fyra gånger högre lön underlättar sparandet minst sagt. Problemet är väl att det inte är nåbart för de flesta.
Hur realistiskt är det att staten ska ha råd att betala en universell baslön som alla kan leva på? Och tror du detta kommer hända innan du når normal pensionsålder? Att vänta på baslön är ingen strategi för ekonomiskt oberoende. Man kan lika gärna hoppas att vinna på lotto. Om du på riktigt vill bli ekonomiskt oberoende måste du vara realistisk och göra det som krävs för att nå målet.
Det är privat sparkapital som gör dig ekonomiskt oberoende. Baslön gör dig beroende av staten.
2 gillningar
Nä absolut. Iof trodde inte jag att det var det för min del heller när jag började.
Men min poäng är att det nånstans är det som krävs om man vill bli ekonomisk oberoende på 10 år utan att förlita sig för mycket på tur.
Skojar du? AI robotarna kan ju fixa allt i framtiden och det kommer vara superbilligt. Har du missförstått allt eller är det jag?
4 gillningar
Denna tråd påminner mig om när en nära vän som är duktig kock fick frågan vad som är hemligheten för att lära sig hacka lök snabbt och snyggt.
“Köp en 50-kilos säck lök och börja hacka” var svaret han gav. Frågeställaren var inte nöjd…
6 gillningar
Jag skulle inte satsa hela min framtid på att AI (eller någon annan) löser alla problem.
Sparande handlar om uppoffringar och självdisciplin för att kunna uppnå mål i framtiden.
De flesta faller för “ha lite kul nu” för de kan inte vänta på att spara ihop till “ha riktigt kul och ha det ännu bättre i framtiden”
Det du skrev är ju helt oförankrat i hur framtiden kommer att se ut, jag förstår faktiskt inte hur du tänker
Jag tror nog att du får hoppas på den där baslönen för här är det verklighetsfrånvänt. Det är ändå lite komiskt att någon som säger sig vilja bli oberoende samtidigt hoppas på en prestationslös inkomst från staten. Att kalla det frihet när man vill leva på bidrag är en rätt kreativ definition av ordet “oberoende”.
5 gillningar
Tänk så här.
Företag tar så mycket betalt de kan för att deras aktieägare ska bli glada. De kommer kanske bygga upp kundbaser genom billiga tjänster, men priserna på AI kommer leta sig uppåt och vi kommer glatt betala eftersom alternativen är ännu dyrare.
AI-bolagens leverantörer kommer höja sina priser för att de kan, vilket också kommer pressa AI-bolagens marginaler och än mindre bidra till prissänkningar.
Dessutom, om allt skulle skötas av AI och vi inte har andra kostnader skulle även våra inkomster generellt minska. Det leder i sin tur till ekonomisk depression och försämrad ekonomi.
Så i ditt exempel är det ännu viktigare med ett sparkapital, även om det såklart kan få en törn vid en ekonomisk depression.
Mitt tips, sätt undan pengar till investering i passiva globala indexfonder när lönen kommer. Börja med en mindre summa, 10% av lönen efter skatt, tänk på vad du lägger dina pengar på och försök sedan höja beloppet löpande. Satsa även på löneökningar där du sätter av hela din ”extra” lön till investeringar i ovan nämnda fonder.
/Ekonom som tidigare varit naturvetare
4 gillningar
Ingen vet säkert hur framtiden kommer att se ut.
Man kan inte förankra någonting i framtiden, den är oviss för oss alla.
Därför utgår man ifrån det man vet och vad som har mest trolig sannolikhet att inträffa, man tar höjd för sannolika scenarion men inte för påhitt.
Din version är inte ens en kvalificerad gissning.
1 gillning
Trots att vi har haft en oerhörd teknikutveckling med automatisering, digitalisering etc. har ju saker blivit dyrare? Vad är det som säger att AI (nästa form av automation?) kommer göra allting billigare?
Är heller ingen ekonom så du får gärna förklara varför?
Det märkliga med OP:s resonemang är att det bygger på ett extremt framtidsscenario där nästan allt antas bli gratis eller nära gratis, och utifrån det dras slutsatsen att sparande blir mindre viktigt. Det är ett enormt logiskt hopp. Om man tror att AI förändrar ekonomin radikalt borde man rimligen också inse att löner, skatter, pensioner, kapitalmarknader och ägandestrukturer påverkas, inte bara priset på tjänster.
Hela resonemanget känns dessutom märkligt selektivt. Man antar den mest optimistiska effekten av AI för konsumenten, men ignorerar att företag existerar för att maximera vinster, inte för att ge bort produktivitetsvinster. Historiskt har tekniska framsteg inte gjort sparande överflödigt, tvärtom har kapitalägande blivit ännu viktigare.
Att använda ett högst spekulativt framtidsscenario som argument mot långsiktigt sparande är därför ett väldigt svagt resonemang. Det är mer science fiction…
Därför bör fokus ligga på ISK/TP
Hmmm…
Om man är en amatör i klass med dom flesta av oss på detta forum
.
En god tumregel är att för att få hög avkastning som förväntat utfall över lång tid. 20+ år måste man ta hyfsat stor risk på kort sikt. På lång sikt anses risken för dåligt utfall då låg för upp och nedgångar tar ut sig och allmän uppgång över tid har stor effetk. Men på 10 års sikt kan man inte förvänta sig några underverk med låg risk.
Över mycket lång tid har aktiemarknaden efter inflation och ISK skatt avdragen utvecklat sig med ca 4,5 till 5% årligen vi placering i breda indexfonder med låga avgifter.
Dock med våldsamma och snabba fluktuationer ibland ex år 2000 och år 2008.
Dvs om du vill ha hyfsad chans att förvalta pengar på 10 år kan du hoppas på kanske
1,05 ^10 => +63% Men det kan också gå +100% på 10 år som det gjort under vissa 10 års perioder eller ±0 som det gjort andra perioder. Det ENDA man kan var helt säker på är att just +60 till 65% på 10 år kommer det troligen inte bli. 
Bra sätt att få bättre ekonomi är att dra ner på utgifter och inte låna och spara regelbundet men det inser du säkert.
Jag skrev väl aldrig att jag hoppas på det? Jag frågade OM det var värt att spara om det införs.
Otroligt bra svar, detta tar jag till mig! Tack och du analyserade det rätt! Jag hoppas inte på en basinkomst utan antog att det är hög sannolikhet för att det blir så. Vilket otroligt missförstånd bland folket här
Kan du definiera hur ett ekonomiskt oberoende liv ser ut för dig? Är det en fråga som du har funderat på ett tag där du kan utveckla dina tankar?
Enligt din beskrivning vill du bli “rik”. Men när var det sist du hade ett rejält lönelyft, och gick din levnadsstandard upp då? Om ja, är du säker på att du någonsin kommer att ha pengar över i slutet av månaden? Utöver din privata ekonomi, är du en disciplinerad person? Om inte så är det nog här du ska börja.
Det som du ska skola om dig till, är det något som du tycker om eller något som kan generera en högre inkomst? Skulle det vara så att du ogillar ditt nya yrke så löper du risken att bli utbränd igen.
Baserat på hur du beskriver ditt liv och dina kommande planer så lär du nog behöva jobba till 69. Med det sagt så går det ju alltid att styra om skeppet så att du kan nå ditt mål. Om vi räknar med att du bränner runt 32 000 i månaden lär du behöva generera lite över 10 miljoner för att försörja din nuvarande livsstil.
Du nämnde också att du har en förväntning om medborgarlön (även kallad socialbidrag idag
). Om du anser att sparade pengar inte längre har något värde vid det skedet så har du tekniskt sett uppnått ekonomiskt oberoende nu. Sjukskriv dig själv, påstå att du är utbränd och lev på staten.