Blir det svårare att hålla koll på sin privatekonomi med kreditkort?

Hej alla!

Jag har på sista tiden grottat ner mig massor i kreditkort och alla möjliga cashback fördelar som kommer med det. Exempelvis norwegians kort: 0,5 % cashback på allt och ingen årskostnad. Rent logiskt vore det dumt att inte utnyttja det? Blir mycket pengar i slutändan.

Min enda farhåga, och egentligen frågan till er förespråkare av att ha kreditkort som främsta betalningsmetod, är hur bra löpande koll får man då på sin privatekonomi? Ett debit kort är lätt att ta på - du betalar och pengar försvinner från kontot, om du inte har pengar så kan du inte övertrassera. Att handla på kredit och sedan få reda på vad man handlat i slutet av månaden känns lite diffust. Vad tycker ni, bu eller bä?

Egentligen skulle jag vilja börja använda med tanke på alla fördelar, men känner att jag har väldigt bra koll på alla mina utgifter och ekonomi i dagsläget och är väldigt tillfreds med det.

Det är nog högst individuellt.

Jag har bra koll på min ekonomi och är ingen slösare. Men trots det så spenderade jag mer med kreditkort än debitkort. Cashback och lättillgängligheten påverkade mig undermedvetet att handla mer.

Så jag har gått tillbaka till debitkort nu. Men har kreditkortet kvar som backup/buffert. Fördelen är då också att hela kreditutrymmet är tillgängligt om skiten träffar fläkten. Minskar behovet av en stor buffert då.

3 gillningar

Det blir lätt att man spenderar mer med kreditkort om det är kopplat till ett bonusprogram. “Om jag kommer upp i den här nivån kan jag få det här”. Så det kräver mer kontroll. Bäst är att räkna ut och hålla sig till budget och sänka kreditgränsen till en passande nivå.

Man loggar in på kreditkortet i stället för på vanliga banken för att se vad man spenderat. Klarar man bara av att bestämma hur mycket man kan spendera och hålla det, så ser man lika bra med kreditkort som med debetkort.

Har man normalt problem med att man spenderar upp sin buffert eller andra pengar man egentligen tänkt spara, så är risken större att överspendera om man har kredit, men har man inte det problemet så borde kredit vara ungefär samma sak.

Kan inte se en nackdel med kreditkort egentligen. Du sätter ditt maxtak, du har samma mängd buffert på sparkontot som idag + samma mängd som kreditkorttaket.
Du kommer alltså kunna ha lika mycket som debet och du får cashback.
Varje kreditkort har en bank som du kan se hur mycket du spenderar också, precis som debet.

Jag har bankens kreditkort utan cashback.
Runt 15-20k brukar hamna på kortet varje månad om inget speciellt händer.

Jag har dock väldigt bra koll på min ekonomi och skulle kunna lista 90-95% av allt som hamnar på kortet, inte exakta belopp dock.

Kortet får mig inte att handla mer och jag betalar inga räntor då hela räkningen betalas i tid. Så för egen del fungerar det bra. Men jag har haft folk i min närhet som inte klarade av att hantera kreditkort och fick stora skulder.

Kort kan jag konstatera att hur jag betalar för något inte påverkar mina köpbeslut. Det är andra faktorer som spelar in där.

3 gillningar

Jag har Komplett, numera Morrow banks kort. Betalar in pengar med några dagars mellanrum så jag har koll på hur mycket jag spenderat och då minskar även månadsräkningen. Fungerar väldigt smidigt.

Nja, om du använder kredit, så är ditt kreditutrymme upptaget med dina löpande kostnader. Rent rättvist, måste din buffert då vara större. För att ha lika stor kapitaltillgång. Om vi jämför äpplen med äpplen.

Ja jo, om man ska vara exakt så måste ju vanliga räkningar vara inräknade i kalkylen. Menar mer att kreditgräns existerar, vilket i princip är ditt spenderingsutrymme med debet.

1 gillning

Fast, om man tänker sig att man fyller på likviditetsbufferten en gång i månaden, så kommer ingångsvärdet vara samma för båda metoderna. Skillnaden är hur den töms bara.

All forskning som finns, visar att man spenderar mer om man har ett kredit-kort jämfört med ett debit-kort.
Med det sagt, är det beroende på person.
Men 0.5% är… inte överdrivet mycket, även om det kan ackumulera mycket över tid och stora summor.
Meeeen… Missar du en betalning på kreditkortet, förlorar du säkerligen år av intjänat kapital på deras hutlösa räntor på säg 13%.

1 gillning

Jag tror det helt handlar om personlighet. Jag och särbon är på helt olika sidor av just den här frågan och vi har snackat en del om det. Hon är precis som du beskriver det, supernöjd med att se pengarna i siffror på betalkortet och kan flytta över från lönekontot till kortkontot och det ger henne trygghet och kontroll.

Jag, å andra sidan, vet hur mina betalmönster ser ut och jag kan, i normalfallen, på tusenlappen när säga hur mycket jag gjort av med en viss månad. Jag tycker det är smidigare att få räkningen, titta genom den i tjugo sekunder för att se att inget verkar knasigt och sedan lägga in den för betalning i nätbanken.

Det jag kan ogilla med cashback är att det ännu tydligare (för mig åtminstone) uppmuntrar till osunt spenderande för att det är lätt att inbilla sig att man “tjänar pengar” på det.

1 gillning

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Förklara gärna lite mer :slight_smile: Så jag inte gör en tankevurpa.

Nu svarar jag för Esko, vilket alltid är lurigt. Hen för hoppa in och rätta mig om jag skriver tokigheter.
Säg att du budgeterar för att spendera 10 000 kr med ditt debet- eller kreditkort. Då kan du
a) sätta in 10 000 kr på ett konto kopplat till ett debetkort, där summan sjunker med takt att du spenderar
b) sätta in 10 000 kr på valfritt konto och sedan nyttja ett kreditkort (ev. med en limit på 10 000 kr) I detta fall ökar din kreditskuld allt eftersom du spenderar, men i slutet av månaden kan du betala av skulden med dina sedan tidigare avsatta pengar.
I båda metoderna startar du med 10 000 kr, men i ena fallet a) töms pengarna direkt och i det andra b) ökar din skuld. Men start och slutvärdet är det samma.

3 gillningar

@Falck utvecklade vad jag menade ganska bra, vad jag menade var bara att “större buffert” bara är mental bokföring. Där, ja, du kommer ha mer pengar liggande tillgängligt under månadens gång, men de är egentligen inte tillgängliga eftersom de är “öronmärkta” för kreditkortsräkningen.
Vilket medför att storleken på den kvarvarande verkliga bufferten alltid är densamma.

Dvs, jag höll egentligen med dig, men ville bara lägga in ett annat sätt att se på det.

2 gillningar

Tack för förklaringen @Falck och @Esko. Ja men då förstår jag hur ni menar. Det är ju som ni säger bara mental bokföring, pengar som pengar.

Tack för tankespjärnet :slight_smile:

1 gillning

Köper allt som går på cashbackkort sedan cirka 10 år. Först Mitsubishikortet, sedan Remember More, Refunder Pay, Everydaycard och numera Amex Blue + Preem MC. A och O är att endast köpa sådant som man också hade köpt med debetkort (kanske inte alltid så enkelt att följa upp till 100% visserligen) och att aldrig nyttja del-/avbetalning. Så fort man köper något som inte skulle ha köpts med debetkort är ju cashbacken i praktiken sabbad för en längre tid…

Förstår att inte alla gör det men jag exporterar alltid alla månadens inköp till excel där jag kategoriserar alla inköp och sedan lägger in i min kombinerade budget/uppföljningsfil, tillsammans med alla andra kostnader. Så personligen känner jag att jag fått bättre koll på vart pengarna går efter att vi började köpa allt som går med kreditkort (i och med att jag av någon anledning aldrig gjorde så med tidigare debetkort…).

Jag tycker att det som är viktigast med kreditkort att man ser till att man alltid kan betala fakturan, så att man aldrig betalar de höga räntorna.

Annars tycker jag att det är väldigt praktiskt, behöver aldrig fundera i affären om jag kan betala eller om pengarna just då finns på rätt konto. När fakturan kommer flyttar jag då eventuellt över pengar från ett buffertkonto om det skulle betalas därifrån.

1 gillning

Jag tycker det är mycket enklare att hålla koll på sin spendering med kreditkort. Det står exakt vad man har spenderat vid varje givet tillfälle. Medans på ett konto försvinner bara pengarna och sen vet man inte hur mycket som var där från början

1 gillning

För mig är strunt samma om jag betalar med kreditkort eller bankkort. Alla mina kostnader loggas i Zlantar per kategori. Fakturan dras månadsvis i efterskott i stället för direkt - för mig är det enda praktiska skillnaden. I slutet av månaden märker jag ingen skillnad. Jag har dock valt att använda Amex Eurobonus så att jag får en möjlighet att boka poängresor via SAS (och SkyTeam) för halva priset. För mig är dessa “nästan gratis”-resor det främsta skälet att jag använder kreditkort. Precis som @angaudlinn vet jag vad hur mkt jag spenderar så det är irrelevant för mig hur det betalas.

1 gillning