Rätta mig om jag har fel, men så här har jag förstått det från tidigare trådar. Att ha pengar i börsen är en risk i sig men så är även att ha cash (exkluderat från en buffert) utanför p.g.a dess värdeminskning. D.v.s att ha egna cash tillgängligt är när det faktiskt ska användas som när räkningar ska betalas, d.v.s en gång i månaden. Är det smartare?
Betyder det att det vore mer gynnsamt att t.ex. investera hela sin inkomst i börsen (eller fylla på bufferten ifall det behövs) eller liknande med avkastning och enbart realisera en bit av det en gång i månaden?
Är det bl.a. därför det är gynnsamt med att ha ett kreditkort? För då kan mina egna pengar växa istället?
Jag kör bara med kreditkort. Men den stora vinsten för mig är att man endast behöver ha “vardagspengar” tillgängliga en gång i månaden.
Sen är det som du är inne på att efter att man betalat räkningarna så fördelar man det på buffert och investeringar. Detta bygger ju dock på att man har god ekonomisk disciplin och har koll på sin utnyttjade kredit.
Det är samma risk oavsett om man kallar pengarna för buffert eller inte.
Men ja, om man till exempel har i snitt 50k i cash på kontot så kostar det 4k/år (brutto – det blir mindre om man betalar skatt) givet att börsen utvecklas 8%/år nominellt.
Extra skydd om en vara inte levereras eller är felaktig. Enligt konsumentköplagen kan du kräva pengarna tillbaka av kortutfärdaren om du inte får din vara levererad och säljaren (du måste börja hos säljaren) vägrar återbetalning. Gäller även om säljaren går i konkurs. Jag fick igen 20 000 kr när Spanair gick i konkurs och jag hade flygbiljetter för hela familjen vid tre resor betalda. Även vid Covid fick jag ersättning när flygbolagen vägrade återbetalning.
Cashback, men det blir mindre och mindre. Just nu får jag 0,5 % tillbaka vilket ger ca 1500 kr per år (Morrowbank som inte godkänner nya ansökningar just nu).
Buffert kan behövas på bankkontot ändå. Allt kan inte betalas med kreditkort.
Kört kreditkort alla år, men har nu glidit över till debitkort. Har varit lite för poäng- och bonusgalen och det har tyvärr drabbat mitt sparande. Använder kreditkortet vid resor, hotell, vitvaror m.m. där man bör ha bra försäkringar.
Många goda råd här, jag vill abra tillägga att du behöver ha tänkt igenom din buffert väl om du ska köra på den strategin. Alltså, har du hus eller lägenhet? (påverkar storleken på bufferten) Har du fast jobb och lång uppsägningstid, bra avtal ifall du blir upsagd? (påverkar storleken på bufferten) Har du barn? (påverkar storleken på bufferten) och så vidare.
Om du har en väl genomtänkt och tilltagen buffert redan, och inte blir frestad att spendera mera bara för att det är på kredit, så är det bara att köra, tycker jag.
Kredikort är bäst rent logiskt. Men håller med @Melwa om att det ligger en psykologisk effekt i kreditkorten, framförallt dem med bonus, att man spenderar mer än med debit. Kontanter är väl egentligen bäst i det hänseendet men är för osmidigt idag.
Jag och min sambo har mkt god ekonomi men har ändå gått över till debitkort
Amex tar 1.5-2% något per transaktion, så butikerna höjer ju sina priser för att få in den kostnaden. De utan kreditkort får betala för det utan att få något tillbaka. Vi med kreditkort får cashback/poäng för de köpen.