Har sparat aktivt i ca 2 år och lyckats få ihop ca 250K i indexfonder(strategi tack vare podden —> tack Janne & Carro)
Bestämde mig detta år för att spara mindre intensivt och ”leva” mer för inkomsten istället.
Har dock råkat bli lite för extravagant med badrumsrenovering, och dubbla semesterresor kommande veckor (har även råkat investera tungt under februari månad där en del buffert fick åt)
Då jag varit sämre på att hålla buffert och istället investerat allt överskott på börsen tidigare är jag nu i en situation där utgifterna kommer överstiga inkomsterna.
Vad är det ”smarta” i denna situation? Sälja av del av innehavet för att sen i höst återinvestera tillbaka allt, eller ta ett lån till 4% ränta och låta innehavet vara, betalar givetvis av lånet i höst i så fall.
Överskott av lånet går sedan in till börsen (långsiktigt 8% avkastning) mot 4% ränta.
Säljer jag av innehav riskerar man att missa eventuell uppgång?
Vad som skulle vara bäst beror såklart på hur din portfölj kommer utvecklas på kort sikt.
Förutsatt att du har en stabil inkomst som lön eller betald semester, och att det handlar om en hanterbar summa pengar så skulle jag låna. Som långsiktig strategi á la hellre time in market än timing the market.
Möjligtvis kan du i praktiken plocka ut pengar utan kostnad, upp till 10% av behållningen genom Avanzas värdepapperslån men enklast är nog genom kreditkort.
För flera månader kan du antingen använda t ex halva kortets kredit och därefter andra halvan för att betala för första månadens utgifter, repeat.
Eller två olika kort i tandem. Båda alternativen förutsatt att korten stödjer fria uttag. Med t ex Norwegian kan man ta ut kontanter upp till 5 000 kr om dagen utan kostnad men ett betydligt smidigare sätt är att fylla på t ex Lunar eller Revolut genom kortbetalning.
Just Norwegian var väldigt givmilda och gav mig en kredit på 100 000 kr för många år sedan även om jag hade en väldigt mager inkomst.
Hög igenkänningsfaktor! Sparar ofta lite mer än jag borde, och så blir det knapert i slutet på månaden. Vid ngt tillfälle skaffade jag ett kreditkort med bra kreditlimit som jag använder för att jämna ut mina utgifter mellan månaderna. Jag betalar alltid hela räkningen, så det kostar mig 0 kronor.
Kom ihåg att om man tar ut pengar tillfälligt ur sitt sparande så kostar det nästan alltid pengar, tex ISK-skatt, reavinst eller courtage. Det gör det extra lätt att välja ett nyttja kreditkortskrediten.
Gjorde också samma sak förr, satte en väldigt stram budget för att maxa sparandet, men det kom alltid upp saker jag inte räknat med, någon polare man inte hört av på länge som ville ses eller liknande. Började också med kreditkort, men det kan bli farligt om man inte betalar av allt. Så jag avvecklade den strategin.
Håller med, om man inte har en tillräcklig disponibel inkomst för att alltid kunna betala hela kreditkortsräkningen så kan det fort bli dyrt. Själv bor jag just nu i utlandet och har därför inte möjlighet att använda gratis kreditkort på det sättet, och har därför övergått till att ha en buffert på ett separat konto som jag tullar på istället, och sedan fyller upp med nästa lön. Jag tror dock inte det var ett alternativ för TS i hens nuvarande situation?
Jag har 2 kreditkort som används flitigt! Betalas av direkt när räkningen kommer, men även de har använts flitigt senaste tiden vilket bidragit till situationen