Följt podd och forum ett tag men inte registrerat mig förrän nu.
Flera stora skitar har träffat fläkten samtidigt vilket gjort att min buffert inte räcker till. Behöver omvärdera om den kanske har varit för liten men tror egentligen bara jag haft rejält med otur.
Har för tillfället löst problemet med kreditkort men nu ska ju räkningen betalas i slutet av denna månaden. Har egentligen två alternativ, ta ut pengar från det långsiktiga sparandet på Lysa alternativt betala av skulden till Norwegian över 3-4 månader. Hur hade ni resonerat?
Bara allmänt så är ju inte själva tanken att man inte alls ska ta av sparandet om man verkligen behöver. Har du pengar och det ligger plus är det bättre och ta ut istället för att ta lån med ränta.
Låter lite som spara beroende. Råkade själv ut för det en gång. Så fort man skulle göra större inköp typ en säng för 10 000 övervägde man ny säng eller typ 100kr mer per procent
Ett kreditkort på norweigan har en ränta över 20%, dvs milsvida över din förväntade avkastning på Lysa. Med andra ord, nolla den skulden omedelbums (eller som @Guldfeber säger nedan, använd kredit på din portfölj om du har den möjligheten, bra mycket billigare än kreditkortsränta)
Jag anser ju att om man har så stor buffert att man under inga omständigheter behöver använda det långsiktiga sparandet så har man för stor buffert.
Bättre att pengarna ligger och jobbar på börsen. Det är ju en väldigt simpel sak att ta ut lite pengar. Med ISK är det inte ens jobbigt att deklarera.
Det är ju skillnad om man låser fast allt det långsiktiga sparandet i fastigheter eller andra tillgångar som är svårare att realisera. Då behövs mer buffert, men en del av den bufferten kan ju ligga i t.ex. en aktiefond.
Tänker gå emot alla andras förslag trots att jag vet att det är ekonomiskt sämre! Om det bara är några tusen det rör sig om, betala så mycket du kan på räkningen nu och snåla nästa månad för att kunna betala allt då. Det blir lite ränta att betala men inte jättemycket.
Är det mycket pengar är det bättre att ta ut pengar och betala hela skulden på en gång.
Hos Avanza går du till uttag och väljer att göra ett uttag från kreditkontot som från vilket annat konto som helst. Hos Nordnet skickar du ett meddelande till kundtjänst i inloggat läge.
Han har ju (om han inte redan sålt något) kvar samma innehav, bara att marknaden för tillfället är beredd att betala 40% mindre för detta. Tycker man den värderingen är skev och vill behålla innehavet blir det då suboptimalt att sälja.
Visst, men behöver man pengar så gör man. Börsen kan ju lika gärna rasa 20 % till innan det vänder så det kan vara en bra affär.
Men sannolikheten är betydligt högre att tvingas sälja på eller nära ATH än att behöva göra det i en dipp.
Dessutom är det så att om du hade lagt din buffert i Avanza Global för 5 år sedan så hade du ändå legat plus 20 % även om börsen faller 40 % i morgon och du tvingas sälja innehavet.
Ja. Hade detta hänt mig hade jag dragit slutsatsen att min buffert är för liten. Det är vid tillfällen av otur (särskilt på flera fronter samtidigt) som du behöver bufferten som mest.