Hej, jag fyller 40 i år och arbetar på ett företag som har en egen pensionsplan, alltså inte ITP. Avsättningen är något högre än ITP-pensionerna, en bra pensionsavsättning helt enkelt. Alla pengar finns hos Skandia och det hela går via en pensionrådgivare. På rådgivarens hemsida står att deras ersättning från Skandia vid fondförvaltning/depåförvaltning är "Löpande ersättning på premie: 4,5% och ersättning på försäkringskapitalet 0,35%.
Det låter ju jättedyrt. Får de alltså den ersättningen, utöver de fondavgifter jag betalar, även om jag väljer fonder direkt hos Skandia via webben? (Enligt rådgivaren måste jag gå via rådgivaren för att ta steget från traditionell förvaltning till fondförvaltning.)
Det förslag på portfölj jag fått ser ut så här med 14-15% fördelning på respektive fond. Första siffran är avgiften och andra är senaste 5 årens medelavkastning.
- Alfred Berg Fastighet Norden 1,76 (20,1) 2. Handelsbanken Nordiska Småbolag 1,62 (16,8) 3. Skandia Europa Exponering 0,25 (9,2) 4. Schroder Global Climate Change 1,86 (13,1) 5. Skandia Nordamerika Exponering 0,25 (17,3) 6. Skandia Time Global 1,40 (25,2) 7. Skandia Sverige Exponering 0,25 (8,9)
Det här känns som samma hästhandel som de större aktörerna (S&P, MM) ägnar sig åt. Jag har nyss börjat intensivläsa bloggen och känner att upplägget med rådgivaren känns helt fel, men jag har inte den sista procentens säkerhet för att gå all in i min argumentation. Vad ska jag säga till rådgivaren imorgon?
- Jag vill ha bara indexfonder med låg avgift, tack. (och kanske 10% räntefonder?)
- Skit ner dig, jag kommer nu omedelbart att ringa till min VD och ekonomichef och göra allt som står i min makt för att flytta vår pensionslösning till Avanza eller Nordnet.