Blivande sambo köpa in sig i hus

Rakt svar bara på frågan, 50% av marknadsvärdet. Men senare skriver du om framtida renoveringar där du betalar en mindre del och då blir det värre

Värde 3,7, han betalar 1,85. Renovering 2,0 han betalar 1,5 och du 0,5. Värde då 5,7. Han får 2,85 och har betalt 3,35… Vid varje renovering ger han ju då dig pengar.

Om det är efter ett långt förhållande så är det ett mindre problem än om det tar slut fort.

Mitt råd, sälj till 50%, låt honom ta över halva lånet, skriv revers på resten. Minska reversen med mellanskillnaden av vad ni renoverar för tills den är borta. Då bör så lång tid gått att ni efter det betalar efter förmåga trots lika ägande.

4 gillningar

Låter som en ”klassisk kvinnofälla” där mannen lägger pengarna/tid på ”huset” och kvinnan betalar/sköter det andra barn/mat/löpande utgifter.

Tycker det är bättre han köper till 50% av marknadsvärdet =ni betalar lika initialt. Sen allt eftersom det plöjs ner mer pengar = ni fortsätter betala lika. Du tar t ex av ditt sparande och han av sina löpande inkomster.

Sen lär du ju knappast ligga med en paraplydrink då han bygger så hjälps man åt (även om man gör olika) tycker jag arbetet ska värderas lika mycket även om en snickrar och en sköter hushållet eller om en snickrar och en målar osv. Som par tycker jag man jobbar i ”lag” mot samma mål och sen kanske man kan/orkar olika mycket men sånt är livet.

15 gillningar

Bara för att en fastighet är värderad till ett visst värde betyder det inte att det hade sålts för det. Av den anledningen hade jag nog varit juste och dragit ned värderingen lite och låtit sambon köpa in sig till exempelvis 50% av 3.5 miljoner.

Att sälja till hälften av ditt lån med löfte om att han tar framtida renoveringskostnader skulle jag aldrig gå med på. Då ska ni ha renoveringar för ca 1.5 miljoner kommande år för att det ska bli rättvist ekonomiskt. Har ni det? Finns inga garantier för att ni har samma önskemål om renoveringar heller, särskilt inte ifall bara en av er ska betala.

Så 50% av dagsaktuellt värde minus några hundra tusen skulle jag kört på.

3 gillningar

Det låter som att ni inte avser att slå samman era ekonomier men samtidigt vill äga tillsammans. Då skulle jag personligen uppskatta tydlighet, dvs upplägg av typen “jag lovar att ca betala desto mer sen om du bara ger mig en riktigt bra deal nu” låter inte som ett sätt att ge relationen bästa förutsättningar att lyckas.

För min relation hade det sundaste varit inköp till marknadsvärde, ev med viss rabatt, och att båda framåt delar utgifter lika, alternativt helt avstå delat ägande, om partnern anser att det förstnämnda är orimligt.

1 gillning

Låt din blivande sambo köpa sig in för halva marknadsvärdet minus lite rabatt.

Finns inget annat sätt att göra det rättvist på. Det finns inga garantier för att eventuella renoveringar som “han ska bekosta” kommer ske. Med halva marknadsvärdet så har du också möjlighet att bidra vilket gör det hela rättvist.

Det som gnager i mig är att din blivande sambo vill ha en stor del av värdet på huset gratis, men vill inte slå ihop ekonomin?

Jag hade nog låtit han flytta in och betala en del av kostnaderna innan man säljer en del av huset. Det vanliga i sambo förhållanden är att man åtminstone har en viss del gemensam ekonomi baserat på ens förutsättningar. Tjänar man 50% jämfört med sin sambo är det i mina ögon inte rimligt att man ska betala 50/50 var.

Så sätt er ner och titta på ekonomin innan ni gör någon husaffär.

Alternativ 2 är ju annars att du säljer din bostad, och sen köper ni något gemensamt.

2 gillningar

Du har betalt drygt 3 miljoner (köp inkl. uppdatering). Enligt nuvarande värdering så har du därmed gjort en vinst på 695k. Den vinsten … det sparandet … har du fått ihop dels genom ditt mod att satsa, trots att du har en lägre inkomst än din partner. Vidare dels genom att “spara” varje månad, genom att själv “betala” dina räntor på lånet och därmed kunnat behålla ditt hus.
Eftersom ni båda har vuxna barn, så är det möjligt att din partner eventuellt har gjort samma resa och också redan har eller kommer att hämta hem en vinst. Om inte, så har han ju ändå högre inkomst än dig och har kanske sparat eller levt ett ljuvt liv med resor o.s.v. Det medan du har betalat dina räntor.
Av två skäl tycker jag att du ska sälja och att ni tillsammans istället satsar på något nytt.
Skäl 1. Är att ni får något som är gemensamt från start. Skäl 2. (Framför allt) så kanske han inser hur dumt han “resonerar”. Eller hade han, också, tänkt dela den eventuella vinst på hus eller LGH, som han ev. gjort eller kommer att göra?