Blockering tillsats (Nibe-värmepumpar) och Smart price adaption

Ni med Nibe-pumpar; Är det någon som testat funktionen smart price adaption och blockering av tillsats på sin Nibe F-serie eller S-serie? Erfarenheter hur det påverkar inomhustemperatur och elförbrukning när den slår på och av värmen i takt med elpriset?

Om du menar att man testat kombinationen av smart price adaption och blockering av tillsats så har jag inte gjort det.

Däremot har jag kört smart price adaption länge nu. Ändrade faktiskt precis så att pumpen nu ska ta maximal hänsyn till timpriset. Ökade till värdet 10 från tidigare 8 (ju högre värde desto mer styr pumpen på timpriset).

(Nibe F730, 2019)

Har du facebook så följ gruppen ”Nibe Värmepumpar” :+1:

1 gillning

Känns det som du sparat in på detta och har det påverkat komforten inne?

Absolut har jag sparat pengar på detta, då två av hushållets tre största strömförbrukare nu körs när det är absolut billigast varje dygn. Uppvärmningen av själva huset och uppvärmningen av varmvattnet sköts ju alltså av Nibe smart price adaption.

(Den tredje stora strömförbrukaren (elbilen) styrs också på timpriset när den laddas hemma, men där är ju inte Nibe inblandad.)

Det kostar ju inget extra att använda dessa tjänster heller.

Nej jag tycker inte det har påverkat komforten. Vi har eldstad också så om det är kyligt någon dag kan vi elda en stund.

Tack för svar!
Då ska jag testa detta. Börjar med att ställa påverkasgrad för värme och vatten på moderata nivåer så här i början, så får jag se hur systemet beter sig för just mina förhållanden.

Proffsen avråder starkt från att stänga av tillsats, framför allt på luft/vatten VP då det är stor risk att utedelen fryser sönder!
Med det sagt jag använder ”SG-ready” styrningen för att styra mot elpriset då min Nibe 1126 inte stödjer SPA :slight_smile:

Ja börja så.

Kanske inte självklar för alla: kom ihåg att du måste ha ett elabonnemang med timpris också.

Jajjemän , kör tibber.