Styrning av uppvärmning - dela med er

Berätta gärna hur ni löst automationen av eran uppvärmning hemma. Nämn vilken uppvärmning ni har och varför ni valt just det ekosystemet.

Byggde en egen optokopplare som bryggar tempgivaren med ett motstånd för att få mer värmning när det är billigt. esphome, styrd av home assistent och node red.

Lite nördigt, men roligt och ganska lätt att bygga faktiskt.

Grundsystemet är en flvp från 2010. Det är frånluftstemperaturen jag styr.

1 gillning

Tja, jag ställde in i displayen på min pump att den ska styra mot timpriset.

Frånluftsvärmepump Nibe F730.

Ingen extra kostnad. Valde detta alternativ för att det var smidigt och enkelt, eftersom jag har timdebitering.

1 gillning

Hur gjorde du den inställningen?

Har hela huset uppvärmt med fjärrvärme och en gammal central så inget jag kan styra på så sätt (vad jag vet i alla fall).
Det enda jag har som värmer med el är golvvärmen i badrummet och den går på veckoschema. Alltså

mån-fre: varmt golv när vi är hemma, typ morgon och kväll

Lör-sön: varmt golv hela dagen men kallt på natten.

Alltså rakt tvärt emot det som händer om man reglerar värmen efter timpriset. När det är dyrt och jag använder golvet är det normalt sätt dyrt (belastat elnät) och när det billigt så ligger jag och sover eller så är jag inte hemma och då kan det lika gärna vara kallt.

Ser inte syftet i att reglera golvvärme efter timpris, då kan jag ju trotts allt stänga ner helt. Det är ju billigast så

Om du menar mig så gjorde jag så att jag ställde in smart price adaption i pumpens meny. Pumpen måste ha en internetkoppling först.

Jag har fjärrvärme och styr det med ett Danfoss Link-system. Det är alltså digitala termostater på elementen och de är kopplade via Wifi till en central terminal i hallen. Där kan jag se temperaturen i varje rum. Danfoss-systemet har ett standardschema där värmen körs mest på morgonen (innan man går upp) och på eftermiddagen (innan man kommer hem från kontoret). Verkligheten ser förstås inte alltid ut så men systemet har den inställningen som standard. Det finns också möjlighet att ha ett hemma-läge och ett borta-läge så att värmen kan skruvas ner till 15-17 grader eller något sådant när man åker bort några dagar. Det finns även en app till Danfoss-systemet så hypotetiskt skulle jag kunna byta till hemma-läget när jag sitter i bilen på väg hem från semestern. Jag har dock aldrig använt appen mer aktivt.