Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]

Tillagt dagboksinlägg:
2021-01-26
Antiklimax

Hade mötet med reklambyrån igår (jag skrev fel datum tidigare i tråden angående att det var i måndags) och fick offert idag med leveransbeskrivning. För 30’000 i månaden skulle de sköta kommunikationen med 1000 influensers. När jag visade mina musik/dans T-shirts så pratade de med en “gammal räv i gamet” inom dans som sa att danserna jag fokuserar på är helt ute och att en ny dans “exploderar” i USA. Google Insight visar raka motsatsen till vad de säger så jag har svårt att tro deras “research”.

Summa summarum:

• 30’000 kr/månad för att de ska agera sekreterare.
  • Sen släng på kanske en ytterligare 20’000-30’000 i månaden för att ge gåvor och anlita de faktiska influencersna (hur skriver man “influencers” i plural bestämd form? :smiley: )
  • De verkar inte kunna göra background research

Det kommer bli ett “Tack för offerten! Jag tar med det i min budgetplanering!” svar från min sida.

Funderingar kring marknadsföring
Vette fan riktigt hur jag ska gå tillväga med marknadsföring. Inom swing så finns det flera danslärare som är aktiva i sociala medier. I de övriga danserna är det helt annat. Jag tänker att jag har några alternativ:

1. För F ha tålamod, det har bara gått 4 heldagar sen du gick live
  2. Be danslärare vara influencers åt mig genom att göra shout outs
  3. Be danslärare vara influencers åt mig genom att ha mina kläder på sig medans de undervisar på fysiska lektioner
  4. Facebook/Instagram Marknadsföring

Alla inom dans hänger på facebook för det är där evenemangen sprids. Jag känner att Nr.4 är given att alltid ha rullandes. Jag blev nyfiken på idé 3, dvs att sprida kläderna med sociala rykten istället för med shoutouts. Det är nästintill inga shoutouts i sociala medier inom dans och därmed tänker jag att jag kanske “bryter kulturen” lite skarpt där. Däremot sprids saker socialt som löpeld inom dansvärlden. Mycket sprids rent allmänt som löpeld socialt men jag har fördelen att dansare faktiskt regelbundet träffas.

Dvs:

1. Helt osannolikt att jag kommer lyckas med den här (skämt åsido) :slight_smile:
  2. Njae?
  3. Jag satsar här om en stund
  4. Keep it going

När jag kollar på olika forum så berättar många om att de gör sin första försäljning inom 0,5-3 månader. De flesta har dock generiska copy-paste versioner av varandra där alla rippar off sin granne (de använder licens-verktyg där man får “bilder/ikoner” som man senare bara slänger på en T-shirt och alla använder samma ikoner, eller att det bara är “text”)

Tex här har ni 4st olika säljare på www.etsy.com:

Jag designar mitt egna och unika. Jag har använt vissa symboler från liknande program men det är för att jag har de som bas för att designa vidare något annat där det nog inte är många som skulle kunna hitta orginalet.

Så med att jag sålde min första T shirt på typ 1 dygn tåls att firas, även om det inte säger något om framtiden :slight_smile: Kusiner har lagt totalt 3 ordrar men de räknar jag inte för de dopar mitt resultat :smiley:

Jag antar att jag försöker klappa mig själv lite på axeln för jag är sämst på att ta det lugnt

2 gillningar