Blogg: Min resa till att bli företagare [Företag startat! Följ det!]

Megastort halvårs-something-sammanfattning
Dagboksinlägg
2022-09-10

Jag har länge funderat på hur jag ska starta det här inlägget men jag tänker att jag öppnar lite allmänt om mina känslor om hur livet har påverkats och sedan går vi in på hur saker och ting faktiskt har utspelat sig.

Intro
Livet har varit S.K.I.T. i stunder (Sjukligt Katastrofalt Irriterande Tungt).
Jag har sagt upp mig från mitt “vanliga” arbete för att jag behövde komma bort. Men som en gummiboll :musical_note: blev jag återanställd till samma position. Det här gjorde att jag pausade allt vad som hette produktivitet då jag behövde fokusera på mitt välmående och det gick att göra. Jag behöver ju inte tjäna pengar på mitt egna företag då jag redan har en inkomst. Det är en ruskigt stor trygghet med medföljande balansering om arbetsbelastning.

Utgifter

Vi går rakt på saken!

• Pins
    Pins att sätta i tyg. Jag köpte ca 1000 st och har haft med dessa på dans-evenemang/festivaler. Jag har inte sålt någon utan jag har använt dessa som donationer för att driva ihop pengar till Ukraina.
    Den här skålen står nu tillsvidare hos en dansorganisatör i Skåne.

Ingen aning om vad det här ger mig men det är något jag vill göra.
    Jag tänker inte dra ner på dessa utgifter
    Men samtidigt är jag färdigköpt här för antagligen något år till

• Prenumeration
    Tjänster jag använder. Bildredigering/webbhotell/betalsystem. Jag hade kunnat spara några hundralappar i månaden här genom att hålla på och switcha av/på tjänster per månad när jag behöver dem men skämmer jag bort mig själv med extra lyx :heart:
    Det är svårt att, eller knappt lönt, att dra ner på dessa utgifter.

• Annonser
    Utgifter för marknadsföring över olika online-baserade plattformar. Om någon dag så har jag banner-poster för 1 år av den mest besökta dans hemsidan (med ca 700’000 besökare per år) inom alla swing-danser.
    Jag kan dra ner på dessa utgifter men har svårt att synas utan.

• T-shirts
    Utgifter för produkter + logistik. Ibland har jag även gett bort T-shirts i utbyte mot att folk donerar direkt till utvalda organisationer som stödjer Ukraina.
    Jag kan inte dra ner på dessa utgifter, för närvarande.
    (jag KAN ta hem produktionen alternativt föra eget lager för att bättra mina marginaler MEN då tar jag otroligt mycket större risk med pengar jag ligger ute med samt måste själv hantera logistiken)

• Testköp
    I början av året provade jag handla åt mig själv på min hemsida som om jag vore en kund
    Jag kan dra ner på dessa utgifter. :slight_smile:

• Utrustning
    En billig gimbal jag använder för att skapa media.
    Jag kan dra ner på dessa utgifter.
    Samt, nu har jag utrustningen som jag behöver för en väääldigt lång tid (eller vem vet? :slight_smile: )

• Tjänster
    Detta innebär tjänster som design och att synas på annan media (vilket egentligen är marknadsföring). Jag har ibland tagit kontakt med designers som har hjälpt mig med T-shirts men jag har även ett stående samarbete med en person som varje dag (VARJE dag) postar åt mig på sociala medier. Regelbundet postande upplevde jag var den största stressfaktorn för mig, dvs att ständigt skapa nytt material), så jag köpte mig fri från det.
    Jag kan dra ner på dessa utgifter
    Att posta på sociala medier köper jag dock mig fri från. För 2000 kr/månad så slipper jag hela den bördan. Designer måste jag även betala för själv i de fall jag vill ta fram designer som jag själv inte kan åstadkomma.

• Utveckling
    Ganska säkerligen gold plating och jag gjorde det nog för mig själv :smiley: Jag samarbetade med en utvecklare för att få bättre hastighet på min hemsida. Jag slår nu med hästlängder (genomsnittligt) större klädmärkes hemsidor. Det bruuuukar vara en sådan grej som folk kan störa sig på, dvs om det går långsamt, men det kanske inte är en så stor grej som jag befarade.
    Jag kan dra ner på dessa utgifter :slight_smile:
    Sidan är redan optimerad. Jag kan säkerligen kladda ner den i framtiden och behöva ändra i framtiden men jag har redan lagt en god grund.

• Konsulter
    Jag tog tidigt in några marknadsföringskonsulter. Jag har själv pluggat beteendevetenskap inom marknadsföring men tänkte att det är nytt för mig att faktiskt arbeta med det här. Jag betalade lite premium för min storlek då jag tänkte jag hellre tar någon som verkar ha erfarenhet för att få det bli rätt från första början.
    Jag kan dra ner på dessa utgifter

Totala Utgifter
104992.87 kr

Vi tittar närmre på den största posten, nämligen "Konsulterna".

Det finns oändligt dyrare konsulter inom marknadsföring att anställa, samtidigt tog dessa en hel del mer betalt än andra. Jag resonerade som så att jag ville ha något premium för små företagare så att jag fick en god start.
De kostade mig ca 45’000 kr och jag fick tillgång till dem i 3 månader.
Efter att de designat en kampanj och satt igång så började det snabbt bli friktion mellan oss. Deras engelska var undermålig (kändes som “billiga annonser från lågkostnadsproduktionsländer”.(Det där ska väl inte särskivas? #Svenska)) och krystad. De sa att de hade allt under kontroll och att det var medvetet. Jag tyckte det var udda för det stämde inte överens med resten av hela brandingen. Men men, vad vet jag, de sålde ju in sin stora erfarenhet med testament från kunder och all sin erfarenhet.

Nästa kampanj de startade var samma problem. Jag stoppade den och frös deras tillgång till mitt företag för att ta fler diskussioner med dem. Vi hade tidigare enbart kommunicerat skriftligt och det här var första gången jag fick samtala med dem. Deras engelska var på en helt galen låg nivå för att arbeta internationellt. MEN…man KAN ju vara bra i skriftligt utan att kunna föra sig muntligt. De övertalade mig att fortsätta lita på dem och vi körde en kampanj till.

Vid den sista kampanjen frös jag deras tillgång igen. De hade inte sålt en enda T-shirt (visst, det är ingen garanti att de skulle sälja. Mina produkter kan vara skräp eller att jag har ännu gjort för liten impact) och deras argument var fortfarande lika sketchy. Jag började prata marknadsföringsteori med dem och insåg snabbt att deras kunskap var inte ens på nivån av vad man får från 30 minuter på Youtube… Jag avbröt samarbetet då jag inte ville ge dem mer budget för att använda annonser

När jag snookade runt mer tekniskt på hur de konfigurerat och targetat med annonser ser jag att de använt udda kriterier (trots att de fått en lista av mig med keywords) som:

• Visa enbart för de som gillar musikalen Grease
  • Visa enbart för de som gillar musikalen Dirty Dancing

Utöver det så steg min nyfikenhet samtidigt som mitt förtroende för dem sjönk. Efter ytterligare snokande så hittade jag att två av deras testamente var skrivna från enmanna-företag vars ägare även var en av de arbetande konsulterna

Jag kände mig helt otroligt scammad

De sålde skinnet innan björnen var skjuten men visste inte vad en björn är för något :rage:
Yep. 45’000 kr som jag blev scammad på. Nu var det ett tag sedan jag skrev
#FML

Sälj Skinnet innan björnen är skjuten

Lite allmän filosofi kring begreppet

• Om andra säljer skinnet innan björnen är skjuten, så ligger du efter om du INTE gör det

• Vissa säljer skinnet innan björnen är skjuten men vet inte vad en björn är :face_vomiting:

• Vissa säljer skinnet innan björnen är skjuten men hoppas på att skjuta björnen i tid

• Vissa säljer skinnet innan björnen är skjuten, misslyckas skjuta björnen men hoppas att du nöjer dig med fårskinn

Men...Hur har det gått då? Vad tycker jag om halvåret?

Jag kan lätt säga att om jag i förväg visste att jag skulle ha bränt ca 100’000 på 6 månader så hade jag aldrig gett mig in på det här äventyret. Fifan vilken skrämmande siffra!

men

100’000/6 månader = 16,6 tusen per månad

Jag har satt mig i en personlig sits innan det jag gav mig in på det här där jag kan säga det udda.
Jag märkte det inte ens
Jag har länge varit en förespråkare på forumet om att

Lär dig vara lycklig med ingenting och du kommer alltid kunna vara lycklig

Lycka bygd på konsumtion är en fragil lycka.

Jag har inte tagit ifrån mitt redan sparade kapital
Jag har minskat mitt månadssparande men jag har ärligt talat knappt märkt av det.

Don’t get me wrong. 100’000 är MYCKET pengar!
Det är 2857,143 falafelrullar och det är liksom… typ några stycken. Minst tre stycken.

Jag mådde dessutom RIKTIGT skit när jag insåg att jag blev blåst på 45’000 kr. :face_vomiting:

Men nu när jag har smält det. Jag kan till och med skämta öppet om det.

Men var allt pest och pina?

Summering av halvåret

image
Marknadsföringskonsulterna = 0 sålda T-shirts

Men
Jag har sålt 28 T-shirts :partying_face: :star_struck:

Jag ligger fortfarande aningen back… men fifan vad skoj det är att ha börjat få ut T-shirts! Donationerna jag har dragit igång känns även riktigt bra i hjärtat :heart:

Det har varit skitskoj att ha varit på events och ha folk komma fram till en och fråga om T-shirtsen! Jag har dock ett STORT problem och det är rent allmänt att genom media lyckas nå ut till folk. Jag tror att synas på webbsidan jag tidigare nämnde kan göra skillnad och jag filosoferar ständigt om hur jag kan tala till folk.

Helt ärligt.
Det har varit värt det
Jag har fortfarande inte lyckats
Jag kan fortfarande inte försörja mig med det här
Jag vet fortfarande inte HUR jag lyckas
Men jag har märkt att när jag får frågar “vad jobbar du med” så säger jag oftare att jag “designar kläder” än att jag “utvecklar företag, it arkitektur” och sådant där mumbo jumbo :slight_smile:

Jag kämpar vidare här på min front och håller stånd :slight_smile:

6 gillningar