Hej! Finns det några lagar, domar, praxis eller liknande kring användandet av AI för framställande av böcker. ChatGPT + t.ex. Midjourney har ju gjort det väldigt enkelt att skapa böcker idag.
Men hur blir det med upphovsrätt? Kan jag idag starta ett förlag, göra en webbshop och sälja böckerna under eget namn? Räcker det att sätta en liten egen touch för kalla verket mitt eget? Finns det något praxis att följa?
Det ha väl iaf tränat på data från mängder av sidor. Men det som kommer ut är väl inte direkt plagiat?
Målet med böckerna är att föräldrar ska få kvalitétstid med sina barn i en analogt lärande. Medans barnen ska få kvalitétstid med sina föräldrar och lära sig nya saker eller träna upp sin förmåga till läsförståelse och nyfikenhet.
Kanske, det kommer ju självklart vara en egen mänsklig prägel på dem. Jag har några karaktärer jag filat på ett tag men jag besitter inte riktigt den fulländande skriftliga samt konstnärliga sidan att utverka det själv.
Jag skulle säga att AI idag är mycket bättre på att hjälpa dig skriva en bok än att skriva en åt dig. Använd den för att bygga ut världen, fylla på med backstory, komma på event, sen kan den säkert hjälpa till med att också fylla ut kapitel som du guidar den igenom, men använd det som ett hjälpmedel, inte en ersättare.
Min son älskar böcker. Känns som att vi har läst igenom 90% av bibliotekets barnböcker plus en stor mängd icke-biblioteksböcker…
Utifrån den erfarenheten vill jag bara säga att
Det finns ingen brist på barnböcker. Det känns som att var och varannan person bär på en dröm att skriva barnböcker.
Kvaliteten varierar nåt oerhört. Det är verkligen klasskillnad. Det finns barnböcker som är fantastiskt skickligt skapade. Samtidigt finns det en stor mängd böcker som aldrig borde skrivits. En bra och givande historia kräver så mycket mer än att låta en AI skapa text och bild. Det krävs mänsklighet, kreativitet, pedagogik, originalitet. Snälla skapa inte ytterligare en dussinbok.
Det är väl ungefär som att ha massa bilder i huvudet utan att kunna måla dom.
Om du verkligen tror på dina idéer kanske du ska slå dig ihop med någon som är bra på att skriva?
Problemet med att använda AI till detta är väl samma som till typ programmering, är man inte duktig är det svårt att bedöma kvalitén på det som spottas ut.
Till alla som svarar: Tänk på att detta är en juridisk fråga.
Till trådskaparen: Tänk på att detta är ett Internetforum där du ber om gratis juridisk rådgivning. Förvänta dig inte att svaren är korrekta. Du bör kontrollera med en advokat innan du drar igång din verksamhet.
Så vitt jag vet är detta något forskare i juridik ägnar sig åt just nu, det finns inte färdiga svar ännu. Det kan tex också handla om att man skriver en grund till en berättelse och ber en AI skriva om den i Stephen Kings stil. Eller en författare som är död, vad gäller då?
Samma sak med ljudböcker, vilken möjlighet har man att spärra sin röst för att användas i olika sammanhang? Hur får ens röst användas efter man är död? Såg ett klipp härom dagen där Astrid Lindgren ”läste” upp en Eminemtext. Finns många sådana juridiska spörsmål att reda ut.