Läste först på Engelska. Läst 3. Engelska översättningar och 2 svenska. De Engelska översättningarna tycker jag genrellt är bättre med.
Meditations skrevs lite förvånande kanske förövrigt inte på Latin. Grekiska var det dominerande språket för filosofi och högre bildning på den tiden. Han skrev alltså sina meditationer på klassisk grekiska.
Anonyma Alkoholisters stora bok - Den boken ihop med hela 12-stegsprogrammet har påverkat och ändrat mitt liv mest.
Självbetraktelser är även det en bok som påverkat mig.
Får man säga Sagan om ringen? ![]()
Tack, skummar igenom dina inlägg nu ![]()
Började lyssna på den igår som ljudbok. Håller med att vissa delar är lite cringe…speciellt alla sexscener och “yppiga bröst”.
Haha, ja det var sexscenerna jag tänkte på, håller verkligen med. Men det förekommer även, om jag inte minns fel, en del tacticool-teknik-namedroppande och specrabblande Även det kunde jag vara utan, men comes with the territory hos en technothriller-författare. Själva den större storyn tyckte jag dock var väldigt engagerande. Och jag har väl mer eller mindre gillat alla Wilderäng-böcker jag har läst, inte minst de mest specrabblande. Men förutom Stjärnklart (resten av serien är också OK även om första är bäst) så gillade jag Redovisningsavdelning Marviken bäst.
Ja, speciellt SOG-delen, och “Affe”.
Har snart lyssnat klart på den, verkligen tankvärd. Kunde tycka det blev lite väl mycket gore-upprepningar kring råttor och ruttnande kroppar.
Det som fastnade hos mig förutom att jag borde bli prepper är om det verkligen blir så illa och går så fort. Tappar man verkligen all uns av mänsklighet på någon vecka?
Nu går vi OT, men något liknande har ju aldrig hänt på riktigt så svaret är att ingen vet. Men det som hänt i verkliga kriser och krig, även när det är riktigt grisigt, är att människor tenderar att hjälpa varandra (vilket även sker i boken) i mycket högre grad än att total anarki utbryter. Vilket Wilderäng ofta påpekar. Däremot skulle det nog i en storstad ganska snabbt bli väldigt jobbigt t.ex. med vatten- och avloppssituationen under ett längre elavbrott p.g.a. fientlig handling eller naturkatastrof (Carrington-händelsen är en intressant sak att fundera kring t.ex.) Men även under t.ex. Rysslands terrorbombningar av ukrainsk infrastruktur så har mycket fortsatt att fungera även om det varit ansträngt periodvis och självklart ingen lek. Men inte anarki. Folk som bygger bunkrar fulla av konserver och vapen bygger för den osannolika zombieapokalypsen om något. Beredskap handlar om annat. Paret Wilderäng har skrivit en OK (men inte mer, ur ett rent läsperspektiv) faktabok “Är du förberedd?” som ger mer sunda råd om förberedelser om du är mer intresserad. Går bortom MSB:s broschyr och poängterar inte minst den mentala förberedelsen.
“En del”? ![]()
Har försökt läsa en av hans böcker men kom inte långt pga detta. Jag tyckte det var oläsbart.
Härlig tråd! Jag säger helt seriöst Bullerbyboken av Astrid Lindgren. Det var i den jag lärde mig både att läsa och att älska litteratur.
Stoner av John Williams. Jag har aldrig läst nåt som flyter så konstnärligt, så vackert om sånt man känner men inte kan sätta ord på. En tragedi som livet trots att Willams menar att det inte är en tragedi.
Fantastiskt svar! Stor tumme upp på den och stort tack till fantastiska Astrid Lindgren av samma anledning från mig även om det var bröderna Lejonhjärta som blev första Astrid boken jag läste.