Läste först på Engelska. Läst 3. Engelska översättningar och 2 svenska. De Engelska översättningarna tycker jag genrellt är bättre med.
Meditations skrevs lite förvånande kanske förövrigt inte på Latin. Grekiska var det dominerande språket för filosofi och högre bildning på den tiden. Han skrev alltså sina meditationer på klassisk grekiska.
Anonyma Alkoholisters stora bok - Den boken ihop med hela 12-stegsprogrammet har påverkat och ändrat mitt liv mest.
Självbetraktelser är även det en bok som påverkat mig.
Får man säga Sagan om ringen? ![]()
Tack, skummar igenom dina inlägg nu ![]()
Började lyssna på den igår som ljudbok. Håller med att vissa delar är lite cringe…speciellt alla sexscener och “yppiga bröst”.
Haha, ja det var sexscenerna jag tänkte på, håller verkligen med. Men det förekommer även, om jag inte minns fel, en del tacticool-teknik-namedroppande och specrabblande Även det kunde jag vara utan, men comes with the territory hos en technothriller-författare. Själva den större storyn tyckte jag dock var väldigt engagerande. Och jag har väl mer eller mindre gillat alla Wilderäng-böcker jag har läst, inte minst de mest specrabblande. Men förutom Stjärnklart (resten av serien är också OK även om första är bäst) så gillade jag Redovisningsavdelning Marviken bäst.
Ja, speciellt SOG-delen, och “Affe”.
Har snart lyssnat klart på den, verkligen tankvärd. Kunde tycka det blev lite väl mycket gore-upprepningar kring råttor och ruttnande kroppar.
Det som fastnade hos mig förutom att jag borde bli prepper är om det verkligen blir så illa och går så fort. Tappar man verkligen all uns av mänsklighet på någon vecka?
Nu går vi OT, men något liknande har ju aldrig hänt på riktigt så svaret är att ingen vet. Men det som hänt i verkliga kriser och krig, även när det är riktigt grisigt, är att människor tenderar att hjälpa varandra (vilket även sker i boken) i mycket högre grad än att total anarki utbryter. Vilket Wilderäng ofta påpekar. Däremot skulle det nog i en storstad ganska snabbt bli väldigt jobbigt t.ex. med vatten- och avloppssituationen under ett längre elavbrott p.g.a. fientlig handling eller naturkatastrof (Carrington-händelsen är en intressant sak att fundera kring t.ex.) Men även under t.ex. Rysslands terrorbombningar av ukrainsk infrastruktur så har mycket fortsatt att fungera även om det varit ansträngt periodvis och självklart ingen lek. Men inte anarki. Folk som bygger bunkrar fulla av konserver och vapen bygger för den osannolika zombieapokalypsen om något. Beredskap handlar om annat. Paret Wilderäng har skrivit en OK (men inte mer, ur ett rent läsperspektiv) faktabok “Är du förberedd?” som ger mer sunda råd om förberedelser om du är mer intresserad. Går bortom MSB:s broschyr och poängterar inte minst den mentala förberedelsen.
“En del”? ![]()
Har försökt läsa en av hans böcker men kom inte långt pga detta. Jag tyckte det var oläsbart.
Härlig tråd! Jag säger helt seriöst Bullerbyboken av Astrid Lindgren. Det var i den jag lärde mig både att läsa och att älska litteratur.
Stoner av John Williams. Jag har aldrig läst nåt som flyter så konstnärligt, så vackert om sånt man känner men inte kan sätta ord på. En tragedi som livet trots att Willams menar att det inte är en tragedi.
Fantastiskt svar! Stor tumme upp på den och stort tack till fantastiska Astrid Lindgren av samma anledning från mig även om det var bröderna Lejonhjärta som blev första Astrid boken jag läste.
Amy Webb
- The signals are talking
Helt klart brorsans Kalle Anka och Fantomen! (OK, serietidningar då, men som 8-åring räknas serietidningar som tunna böcker.) Plöjde igenom tre fulla papperskassar på sommarlovet och slapp sedan den förhatliga läskliniken efter ordinarie skoldag.
Dessa två blir jag nyfiken på, hur de påverkat dig mycket?
Den läste jag förra sommaren och det var väl främst hur jag ‘tvingades förhålla mig till boken för att kunna läsa den’ som påverkade mig. Läste Lina Wolffs nyöversättning och gjorde följande notis i MyMind om den:
Läser den lite som ett flöde på något vis. Speciell känsla det med. Organiskt. Känns som enda sättet för mig att ta mig genom den - att låta den skölja över mig typ. Omöjlig att försöka greppa, på samma sätt som jag inte kan greppa ett ösregn eller en vindpust.
Fascinerande läsning.
Och ett språk utan lika. Väldigt välöversatt av Lina Wolff. (Har inget att jämföra med, men som hon snidat till svenskan!)
Och Paul Kalanithis:
…bloggade jag om, eftersom jag blev så wowad av den:
Wowed.
By the beauty of the language.
By the vulnerability and gentleness of Paul.
By the hard-earnedness of the insights shared.
Så ofantligt välskriven bok - så att den satt sig i dig, förundrar mig inte alls.
Är det bara jag som verkligen inte tycker om Stoner?
Läste den för många år sen vid detta laget, men känslan i kroppen minns jag fortfarande och det är alltså inte en skön känsla alls. Tyckte inte om hur den var skriver, kom aldrig ‘nära’ Stoner/huvudpersonen på något vis…
Och DET är ju vad som gör böcker så fantastiska - att vi alla får en personlig relation till dem när vi läser, och vissa stryks medhårs, andra mothårs av en och samma bok. Ytterst fascinerande!
Självutveckling:
Sluta grubbla, börja leva - Stephen C Hayes
Närmare något - Simon Kron
Skönlitterärt
Molnfri bombnatt - Vibeke Olsen (jättelänge sen jag läste den men vet att den berörde mig djupt kring hur människor förändras av traumatiska händelser och hur moral förskjuts)
Självbiografier
Barrack Obamas tycker jag är högst läsvärd, om inte annat som en samtida beskrivning som säger något om varför vi är där vi är nu
Kattresan. Min mamma hade lärt mig alfabetet. Det var i den boken jag lärde mig att pussla ihop bokstäverna till ord och meningar. Jag minns fortfarande hur insikten slog ner som en blixt i min fyraåriga hjärna; “Jag kan läsa!”
Big Three för mig orankat
1 Lord of the Rings (+ Silmarillion som Tolkien önskade = att det är en berättelse)- JRR Tolkien
Har påverkat min fantasivärld mer än något annat och inget kommer nära
2 The Art of Happiness - Dalai Lama
Stämmer för mig väldigt bra avseende vad som ger mig lycka
3 Seven Habits of Highly Effective People - S. Covey
Praktisk bok om hur man kan strukturera upp sitt liv och fokusera på rätt saker mm.
Jag är så sugen på att läsa en riktig wow bok ![]()