Bor i kedjehus utan lån. Har ingen aning om hur stor del som läggs på boendet 
Amorteringen ska ju inte räknas, däremot alternativkostnaden som amorteringen innebär om man inte har ett system där man hela tiden håller sig 100% belånad. Underhåll får inte glömmas, inte heller orealistiskt låga avgifter som inte går ihop över tid - tyvärr vanligt i BRF där många vill hålla nere avgifterna.
Inte helt lätt att räkna på om man själv har ansvar för underhållet som i eget hus. Man jag brukar räkna med en schablonkostnad på ca. 5000:-/mån för underhåll av vårt hus. Då landar vi på runt 20% av disp. inkomst för boendekostnader.
I dagsläget ca 15% av nettoinkomsten, inkluderar hyra, parkering, el, bredband och hemförsäkring. Vi håller på och bygger hus, räknar med att boendekostnaderna för huset ökar till 20% av nettoinkomsten, inklusive ränta och amortering.
Min del knappt 15% .
Ca 10%
Jag bor i villa som jag äger till 100% samt är försedd med solceller, så jag tog med allt jag kopplar till boendet, såsom VA, sophämtning, försäkring, fiber, el och uppvärmning etc, men inte större planerade renoveringar och underhåll.
Singelhushåll. Br-radhus. 17% av nettoinkomsten (har räknat månadsavgift, ränta, el o försäkring).
Singelhushåll - bostadsrätt på 33kvm, Amortering + ränta, brf-avgift, hemförs, el, bredband samt ett privatlån för en badrumsrenovering i bostaden som är avbetalt efter 2-3 år - blir totalt 38% av min disponibla inkomst.