Bokat nyproducerad BR 2025 - ska jag sälja mina fonder nu?

Jo har alltså bokat en nyproducerad BR första kvartalet 2025. Den skall finansieras med drygt 1 mkr i eget kapital. Ungefär hälften av detta kapital sitter i den nuvarande BR vi äger, och resten i framförallt Lysa (100%), Länsförsäkringar global + lite Spp, Plus alla bolag.

Det är alltså ca 2,5 år kvar till att jag behöver pengarna. Skall jag sälja fonderna nu, och isåfall vad skall jag lägga cashen tills det är dags att betala? Det enda jag kan komma på är att betala av nuvarande lån.

Jag vet att man inte ska ha pengar man behöver inom tre år på börsen. Samtidigt känns det fel att gå ur i detta läge.

Mvh

Allt beror på vilka marginaler som du har. Tål du, både psykologiskt och praktiskt, en förlust på aktie och/eller bostadsmarknaden på ett par hundratusen kan du givetvis ligga kvar. Själv hade jag sålt och amorterat på mina lån.

1 gillning

Hur mycket kan du spara ihop tills dess?
Hur mycket kan dina placeringar gå ner och du ändå har tillräckligt för att köpa bostaden?
Har du råd att förlora de pengarna på lång sikt om du säljer med förlust?

Fundera på de frågorna!

2 gillningar

Jag lutar åt att sälja av 85% nästa vecka för att lösa ett av lånen. Resterande blir fonder och lekhink fast det återstår endast ”småsummor”, kanske 100k. Eftersom jag kan sänka amorteringen då har jag råd med ett månadssparade till Lysa eller Avanza.