Bokföringsfråga?

Min kompis tjej jobbar i en golfshop, hennes pappa är den som äger golfklubben. Detta gör att min kompis kan få gratis saker i golfshopen, typ kläder, golfgrejer osv. Men hur funkar detta rent ekonomiskt för företaget? Märker man inte vid typ inventeringar att saker saknas eller hur funkar sånt? Man kanske bara bokför inköpen och sen avräknar värdet på lagret i slutet på varje år?

Finns det nån som redovisningsexpert här som kan hjälpa mig förstå sånt här lite bättre?

Det funkar inte alls.

Ska det göras lagligt borde allt som är stulet (vilket det är) bokföras som lön istället. Vilket antagligen gör hela poängen meningslös.

Så antagligen bokförs det som svinn dvs stöld.

Tröjor om det är butikens logga på kan ses som reklamgåvor men antar det inte är sånna kläder.

1 gillning

Antagligen har butiken inget aktivt lagersystem, utan butiken gör inköp adhoc och inventerar vid bokslut 1 gång per år.

Förändringen i lagret blir då en justering av kostnad såld vara i resultaträkningen. Har man en bra bruttovinst så döljs dessa transaktioner ganska lätt.

Men det är såklart inte rätt att göra så, det ska ju såklart betalas med nettopengar alternativt förmånsbeskattas…