Bokföringssystem - hjälp att välja till litet AB!

Wrebit, dooer, enkelbok, kapitas

Driver litet AB som bisyssla. Nyss startat, efter att ha kört egenanställning i 5 år.

Skickar kanske 10-15 fakturor om året, bokar lite tågbiljetter o hotell, o kanske ngn enstaka representation liksom inköp av förbrukningsmaterial.

Omsätter kanske 100-150tkr/år.

Vill göra så mkt bokföring själv som möjligt (upplevs enkelt pga de få posterna, och är matematiskt skolad, men mycket nya termer och byråkrati att sätta sig in i !)

Vad jag önskar

• bokföra på hyffsat vanliga konton
  • Lagra verifikationer digitalt
  • Underlag till bokslut o årsredovisning (tänker ta hjälp för att få till det i den utsträckning som behövs - hoppas lära mig själv på sikt).
  • Ta ut vinst (ingen lön)

Någon som har erfarenhet av systemen ovan ? Jag upplever det finns dyrare och mer avancerade system (exv bokio eller wint), men jag kommer långt ifrån utnyttja allt som erbjuds och tråkigt med månadskostnaden!

Tack på förhand?

Hej!

Jag har nu använt Dooer (gratis) för mina små aktiebolag (flera st), som omsätter liknande små summor som ditt.

Jag har lärt mig göra all bokföring själv, även för bokslut och årsredovisning. Dooer är tillräckligt för att lyckas med detta, men det kräver såklart en liten insats för att lära sig och en vilja att göra det.

Det har en begränsad kontoplan som bara innehåller de mest basala kontona. Dock tillräckligt. Du behöver göra de flesta verifikationerna manuellt, vilket jag tycker går rätt smidigt ändå. Alla kvitton etc lagras digitalt i tjänsten, och du kan exportera bokföring till standardformaten, tex för egen arkivering.

Det mesta blir smidigare såklart med ett betalt verktyg, men detta alternativ fungerar för den ”händige” :grinning:

Lycka till,

Dooer har också en app för att lagra bilder på kvitton etc on the go från mobilen, vilket var ett krav för mig när jag undersökte alternativen!