Hej!
Jag funderar på att ta över och börja bokföra åt min fars aktiebolag eftersom att verksamheten minskat och nuvarande bokföringsbyrå har blivit mindre personliga efter uppköp. Jag bor i Finland så vissa detaljer skiljer sig självklart från svensk bokföring men helheten diskuterar jag gärna med er.
Bakgrund: Jag studerar ekonomi (finans och redovisning) så den teoretiska biten är inga problem. Vi siktar på att göra bytet efter bokslutet i sommar, då har jag ungefär ett år kvar i skolan och jag har mycket tid att komma in i uppgiften. Efter examen hoppas jag självklart på ett heltidsjobb men då borde bokföringen gå av sig själv på mycket få timmar per månad. Den rullande bokföringen handlar främst om inköp och försäljning samt inbetalande av moms varje månad eftersom han mestadels inte har någon anställd. Dessutom ska bokslutet upprättas varje år vilket inte borde vara några bekymmer.
Jag minns mycket väl det goda tipset som gavs i podden om att en bokföringsbyrå oftast är värd pengarna eftersom de hittar alla avdrag osv. Enligt min far så får han ingen personlig hjälp längre och jag tror att jag kan effektivera bokföringen minst lika bra som dem.
Är det någonting jag missat? Till exempel att jag behöver använda ett bokföringsprogram som kostar lika mycket som att anlita bokförare? Eller att de som jobbar med bokföring gör det så mycket snabbare än mig utan arbetserfarenhet att det ändå är värt det?
Har ni förslag på vilken timlön jag borde få för arbetet? Jag tvivlar inte på att vi kommer överens om en skälig ersättning men kul att få höra era åsikter.
Tack på förhand! Mvh.