Om du vill höra två inte alltför seriösa personer diskutera en liknande bok och stundtals ge berättigad kritik:
Det är svårt att vara seriös när man diskuterar sådana böcker som de gör ![]()
Tack ska lyssna på den ![]()
![]()
![]()
![]()
Jag kanske ska lyssna på den här men har du något exempel på kritiken de framförde mot den boken som var berättigad?
The Millionaire Next Door tycker jag var en bra bok med många poänger.
Dock beroende av sin kontext, dvs. en viss specifik tidpunkt i USA som man kanske inte kan extrapolera från till andra platser och tidpunkter.
Jag följer nu den podden men ska läsa boken innan jag lyssnar på recensionen. Den där boken är ju förstörd för mig
Måste nog vänta ett par år innan jag läser den.
Deras undersökningar som de påstår backar boken är bristfälliga och de slutsatser de drar kommer inte från deras data, utan är tagna ur luften för att backa det narrativ de vill sälja.
För det är just det de gör: de säljer en story, även om den inte är sann.
Det tar ett tag att vänja sig vid deras jobbiga röster men ett par poänger tycker jag de har:
-
Survivorship bias, dvs. man intervjuar människor som blivit dollarmiljonärer men ignorerar de som följt samma strategi och misslyckats. Talebs kritik mot detta nämns på deras Wikipediasida. Som Jonhi skriver är de något oförsiktiga med data.
-
Det kanske blir en lite nedlåtande/förenklad syn på rikedom, dvs. att det främst orsakas av självdisciplin och “frugality”. Att man förminskar hög inkomst, en hög utbildning, arv, tur, systemiska faktorer. Det betyder såklart inte att grundråden att spara, compounding interest, spendera mindre och spara mer är fel – men de verkar prata om en sorts performativ rikedom.
Ex. en Kampradtyp kör sin gamla Volvo och det är därför han är rik. Inte för att han gjort en IPO. En dollarmiljonär är du, fast ditt fel är att du har dåliga “spending habits”. Rika är rika för att de klär sig modest, bor modest.
Det här var ju en inte så jättebra lista och jag kanske hänger upp mig på fel saker. Men lite förenklat tycker jag det verkar.
Boken kan inte vara så dum då den ca 30år senare, fortf. lånas ut på bibl. och finns som ljudbok skapar känslor hos sina läsare, exv. hos dig. En bok som lämnar sin läsare oberörd är en dålig bok.
De två ekonomiböcker jag brukar tipsa om.
Rich dad poor dad hade några ok aspekter, men gav mig också rätt många obehagliga vibbar. Så helt klart överskattad, finns bättre böcker, helt klart.
Tack snälla, de är i to read listan nu ![]()
![]()
![]()
Popularitet implicerar inte att det är en väl underbyggd bok som lär dig bra livsläxor.
Sen passar handboken för alla, men extra bra för nybörjare som vill få koll på sin ekonomi. En del info om investerande i den med. Den passar de flesta, även icke nördar som oss här.
Jag var nog lite upprörd då jag tvingade mig igenom hela boken även om jag redan efter 5 minuter kände suck vafan är det här. Hörde från Housel igår att man inte måste läsa klart alla böcker man påbörjar. Det var bra tips tyckte jag ![]()
![]()
Att läsa alla böcker från början till slut kom nog från min fattiga tid då jag köpte fysiska böcker. Nu är det Nextory som gäller. Bibeln, Koranen och Scientologiboken är nog de enda böckerna jag äger som jag inte läst klart, än ![]()
Kan du inte läsa sammanfattningarna? Jag har lyssnat på Rikaste mannen i babylon men hade svårt att bena ut lärdomarna exakt.
Men ber du Chat GPT sammanfatta Rikaste mannen i babylon så är ju sensmoralen i princip densamma som i Rich dad poor dad. Och det tar en minut att begripa lärdomarna eftersom det är sunt förnuft. Jag tror knappt jag noterade dem när jag lyssnade på böckerna för det är så grundläggande.
- Låt kapitalet jobba genom att investera.
- Undvik skulder som innebär att du jobbar åt rentiererna.
- Skaffa kunskap som du kan använda för att öka dina inkomster. Utbildning t.ex.
- Spara. Eller “betala dig själv först” som de uttrycker det. Dvs spara inte det som blir över utan sätt av en summa direkt när pengarna kommer in.
Sedan var det något mer jag inte kommer ihåg nu.
- Jo, tålamod och disciplin.
Fysiskt läsa gör jag nog bara om det är en bok jag redan fått till mig innehållet men vill veta mer om hur författaten uttrycker sig eller säkerställa att inget försvinner i sammanfattningen. Har läst en del fysiska böcker på sistone, men de här två har jag bara lyssnat på för några år sedan.
För att jag ska minnas något så behövs det ofta en mental bild och en känsla kopplad direkt till lärdomen annars är det lika bortblåst som alla post-its jag har på alla tomma ytor på min arbetsplats och kylskåpet och badrumsspegeln ![]()
Det är nog därför jag ens vill/behöver läsa böcker om ekonomi.
Är snart klar med The art of spending money som jag gillar starkt. Psykologi har varit en av mina favoritämnen när det gäller böcker så det är kanske därför.
Jag ”visste” redan innan jag påbörjade den boken att min lekhink är farlig och att jag är min egen värsta fiende när det gäller sparande/investeringar, men nu är det ”vetandet” kopplat till en aha-känsla med mental bild som jag tror sitter längre än mina post-its och sammanfattningar av böcker.
Min recension av Rich Dad var nog lite för hård och för många bira senare men jag ångrar inte den då jag fått massor med bra tips här. Kanske några dåliga också man vet inte än, kanske kommer en till arg recension senare i år ![]()
Jag har nog ingen större förhoppning eller behov av att någon ska bry sig om mina banala bokrecensioner men just då kändes det kul att skriva en och ibland när jag har tråkigt och surfar in på RT har jag känslan av att det finns för få trådar och variation.
Om det här har blivit en rekommendationstråd för finansböcker så skulle jag lägga Bogles Little Book of Common Sense Investing till listan. Den är kort och lättläst och egentligen allt man behöver veta, utom sådant som är kopplat till specifikt svenska förhållanden.
Tack, den fanns som ljudbok ![]()
mvh
Min fördom var tidigare att personer som är logiska och ingenjörsmässiga inte uppskattar Rich dad särskilt mycket. Men uppenbarligen finns undantag t ex @janbolmeson
.
Har lyssnat på tre episoder och visst, de har väl några poänger men det är också väldigt mycket oklädsamt skitkastande och fall där de bara spelar dumma, fultolkar och misstolkar författare med flit för att de och deras lyssnare ska kunna få känna sig intelligenta. De ignorerar helt andemeningen och tittar på detaljer utan kontext för att kunna krysta fram ett (eller tjugo) hånskratt.
De verkar också vara ganska öppet vänsterorienterade politiskt så man får nog ta hänsyn till det när man lyssnar och det lyser igenom även när de pratar om The Millionaire Next Door.
Det var ett tag sedan jag läste boken och jag är inte tillräckligt insatt i om datan stämmer men jag kände i och för sig inte att det spelade någon större roll när jag läste den eftersom boken ändå var utdaterad och bara representativ för en liten klick i ett annat land än Sverige.
De poänger jag gillade bäst, oavsett om de stämmer eller inte men jag tror att de gör det:
-
Någonstans får de flesta av oss välja mellan att vara rika(re) och att se rika(re) ut. Att jaga status och jämföra sig med andra kostar och att då jämföra sig med andra som tjänar bra och spenderar mycket är osmart.
-
Skäm inte bort dina barn och ge dem stora pengagåvor i vuxen ålder, det kommer att göra mer skada än nytta.
Du kan även låna gratis digitala ljudböcker och E-böcker via bibliotekens appar utöver vanliga fysiska böcker.
Streama film, låna spel etc. går också.
Lättare att släppa en bok och plocka upp en ny om de är gratis (förlåt, jag menade skattefinansierade) och man bara kan låna nya.