Bolag i Sverige och utomlands

Hej forumet, en ny medlem här som går i tankarna att starta eget bolag.
Vill börja med att tacka Jan och Caroline för en fantastisk podd om någon av dem skulle råka snubbla över den här tråden.
Jag har lyssnat på en del avsnitt från podden om att starta eget och de har besvarat en hel del frågor men det finns fortfarande några frågetecken kvar.

Jag och min fru har gått i tankarna om att starta en modellagentur som opererar i Sri Lanka då hon är därifrån och har en karriär som modell och skådespelerska bakom sig med en hel del kontakter med rekryterbara agenter samt kunder inom industrin i pipelinen, vilket blir attraktivt då det är relativt billig arbetskraft med förhållandevis stora vinster att jaga.

Så, vår intention är att skapa ett aktiebolag i Sverige då vi bor här och vill betala skatt här, men första frågan blir då, om det är bäst att skapa ytterligare ett bolag, ett dotterbolag eller en filial i Sri Lanka?

Har läst att Sverige har ett dubbelbeskattningsavtal med Sri Lanka så dubbel beskattning är inte ett problem.
Går det dock att föra över en del av vinsten till den svenska delen av bolaget så att jag och min fru kan ta ut lön från det svenska bolaget?
En annan tanke har varit om det går att låta de Lankesiska kunderna betala in till ett svenskt IBAN-konto och sedan betalar det svenska bolaget över en del av detta till det Lankesiska bolaget, tillräckligt för löner och övriga omkostnader. Hade det varit görbart?

Undrar om det finns någon vänlig själ som har bättre koll på det här. Har försökt att läsa mig till detta men med så många olika parametrar är det svårt att hitta en lämpligt svar.
Tack på förhand.

1 gillning

Spontant bör ni överväga att ta kontakt med skattebyrå/advokatbyrå som har representation i Sri Lanka och köpa några timmar för att lösa ut detta på bästa sätt. Kan vara en del arbete i utredning men görs det tidigt, utan beroenden och befintlig infrastruktur är det ofta enklare att få ett gynsamt upplägg. Det kan vara dyrt att göra fel och behöva rätta i efterhand.

Det finns ju flera frågor här som är relaterade till ert upplägg. Anställer ni modellerna? Är de konsulter? De behöver nog lösas ut innan upplägg i övrigt är ‘enkelt’ att ta ställning till.

2 gillningar

Hej vi har medlemmar som gjort just detta - skriv gärna till fråga till info@sslbc.se
Leif
Sweden-Sri Lanka Business Council

Tack för svar MbBus!

På din fråga om vi har tänkt att modellerna ska ha kontrakt så informerar frun mig om att så går det oftast inte till i Sri Lanka, utan de jobbar vanligtvis på provision. en modell kan bli antagen till ett jobb och en annan till 20 jobb och då är ett kontraktsupplägg oflexibelt och opraktiskt. Vi och våra anställda agenters uppdrag kommer att innebära att arbeta för att sälja in våran modellbank till kunders projekt.

Tack för tipset SriLankaLeif, kul att det finns en hel community för företagande i Sri Lanka, ska definitivt slå ett kik på det vid tillfälle men tänkte börja och se vilka svar det gick att få här.