Bolån bank skyddade personuppgifter

Någon som nyligen skaffat sig koll på vilka banker som erbjuder bolån till personer med skyddade personuppgifter? Har kollat av ett par själv, intressant att höra ifall någon annan har tips om bra bank för ändamålet. Känns onekligen svårt att förhandla om konkurrenskraftiga räntor när man inte ens är välkommen som kund hos en del… har bolån idag hos LF men vill få ner räntan.

Du kanske inte vill svara på det men vilken typ av skyddade personuppgifter? Vad jag minns finns det ett par olika varianter, där den “grövsta” är en helt ny identitet osv. Antalet alternativ minskar väl beroende på var på skalan man finns, om inte annat då det innebär vissa tekniska besvär och kräver med av IT-systemen.

Det gäller lägsta nivån av skydd. De andra varianterna förstår jag är knöliga för banker, men att en del banker utesluter kunder på även den lägre nivån är trist. Nu vet jag inte hur utbrett det är, har fortfarande hopp, men om det endast är ett fåtal storbanker kvar till de med skyddade uppgifter sätter en i skiten med bolån.

Det är väl ofta så att det sker slentrianmässigt utifrån ett “det här blir en jobbig kund” och att antalet möjliga alterantiv då i praktiken minskar. Kontraheringsplikten lär väl inte gälla bolån utan endast mer vanliga betal- och placeringskonton.