Jag har i dagsläget Länsförsäkringar men Nordea erbjuder bättre bolåneräntor. Är dock inte sugen på att flytta lön och isk-sparande till Nordea, men de kräver att vi blir så kallade helkunder. Blir vi inte det tar de inte emot oss för bara lånen, säger dem. Har rabatter på försäkringar hos LF jag inte vill mista. Kan man signera på lånen och sen ändå strunta i att välja Nordea som huvudbank? Vad gör banken då? Tips i övrigt för att själv få välja så mkt som möjlig mottages.
Har också funderat över detta. Har bankerna verkligen system som ringer i klockor om det slutar komma in betalningar på “lönekontot” och tjänstepensionen flyttas tillbaka till Avanza, eller är det något de kollar på manuellt när det är dags att omförhandla räntan?
Jag gissar om banken kommer på dig, så kommer det att bli dyrt eftersom dom troligen tycker att du har brutit avtalet…
Vi lever i ett fritt land. Banken kan givetvis offerera vad de vill, sedan är det upp till dig att tacka ja eller nej.
Du försöker tydligen båda äta kakan och ha den kvar…
Ja så är det, vill äta kakan och ha den kvar.
På vilket vis kan det bli dyrt? Ränterabatten är ju vad den är i avtalet man skriver? Och det skriftliga avtalet innefattar väl inte just sådant som lönekonto och flytta sparande mm.
@metropolis nej precis… bankkvinnan hänvisade till ”om ett år när ränterabatten går ut och man ska förhandla igen så är det ju bättre om man är helkund”. Typ. Tänker att det faktiskt inte är något avtalsbrott att inte göra sådana saker?
Läste några artiklar om att banker dessutom inte får neka bolån för att man måste bli helkund. Men de får såklart presentera en helhetslösning och vill man inte ha den så är ränteerbjudandet troligen sämre.
Säger som Nestor. Intressant take på vad ”avtal” innebär. Att medvetet gå in för att lura en part säger lite om värderingar i affärer. Man kan tycka vad man vill om banker (eller vilken bransch som helst), men jag hade aldrig velat göra business med någon igen som går in och aktivt försöker lura den andra parten. Vad jobbar man själv med? Hade man gillat att någon hade det beteendet mot en i ens egen firma?
Låt lönen gå in och flytta sedan ut den? Ha minsta möjliga månadsspar i någon billig indexfond de erbjuder på ISK? Uppfyll din del av avtalet, men gör det så “lite” som möjligt… Om det nu är värt besväret och de erbjuder så bra ränta.
Finns det någon bank som är öppen för bara bolån?
Hur mycket tjänar banken på att man blir helkund istället? Är det pengar de tjänar direkt, eller förväntar de sig att det blir mer affärer senare?
@Pluring Nej jag fattar att det inte framstår som särskilt hederligt att laborera med tanken. Men det är väl inte heller särskilt rumsrent om man går emot gällande regler (om det jag läst stämmer?) att banker inte får kräva helthetskunder för att ge bolån. Att kräva att vi inte får spara eller ha engagemang i någon annan bank tycker jag känns fel. Nu har inte vi så mkt sparande i banker ändå, kör på Avanza. Men det är rätt mkt principen av att de alltid ska mjölka ur en att betala för paket med allt möjligt man inte vill ha. Tyvärr har jag inte så stor valmöjlighet på mindre banker, så jag faller i knät på de stora.
Det blir väl troligen en helhetsflytt, men jag tycker det ändå är intressant att fundera på vad banken faktiskt kan kräva och hur man förhåller sig till det.
Hur mycke skiljer de på lånet att ett byte av bank är motiverat??
Men om ni är två så går det väl att splittra lönen mellan bankerna så blir ni helkund på varsin bank och kan på sånt sätt både äta och ha kakan kvar?
Osäker om det går på Nordea men för LF är det fullt möjligt som jag läser villkoren.
Kan säga att LF ville flytta mina avanzapengar också. Han initierade en flytt men inget hände. Han var bara noggrann att man startade ett månadsspar på tusen kronor via deras egna fonder. Men fortsatt har jag kvar mina pengar på avanza och låtsas som inget
Låter konstigt om banken inte kan kräva det eftersom vi har avtalsfrihet i Sverige. Så vill du inte gå med på deras krav för att få en lägre ränta, så får du väl låna av någon annan bank istället. OBS! Min egna personliga tolkning…
Misstänker att man gärna vill ge illusionen av att man inte får “ha engagemang i någon annan bank”. Flertalet andra banker har liknande språk.
Vad som är intressant för mig är vad jag måste göra för att uppfylla min del av avtalet: vad i kronor och ören som måste sättas in, var och när det ska ske samt vad som måste spenderas och på vad. Ofta är det inte tydligt i det skriftliga materialet. Ringer man kundservice får man ofta svar.
Inte ny men intressant läsning i sammanhanget:
Jag förstår inte frågeställarens upprördhet.
En del värdesätter att ha allt på ett ställe och då är LF utmärkt. Andra vill handla upp sina banktjänster separat och då gäller andra banker.
Hur svårt kan det vara? Ingen vill väl bo i en diktatur där Staten bestämmer vad enskilda företag får göra eller inte göra.
Avtal om ränterabatt skrivs oftas ett år i taget. Om förhållandena har ändrats är det väl alldeles självklart att banken inte vill förlänga avtalet med automatik.
@Nestor du missförstår nog mig, det handlar inte om upprördhet utan snarare om ovilja och vilja om självstyre. Vilket rimmar illa med produkten som erbjuds, såklart. Hade det inte varit för att det ekonomiska läget är som det är så hade jag inte övervägt flytt. Jag är nog inte helt ensam om funderingarna i stort, när bryter man egentligen avtalet, osv. Självfallet fattar jag med att avtalet inte förlängs per automatik efter ett år, särskilt inte med bra rabatter ifall man inte gjort som banken önskat.
Vi fick ett liknande erbjudande från annan bank, väldigt bra ränta bundet på 5 år. Vi accepterade att skaffa lönekonto och starta ett ISK hos dem. Har kvar min andra bank och lönen kommer in där, sparande på andra ISK har inte banken med att göra.
Förde över det som krävdes till lönekontot från min ordinarie bank och satte in 1000kr på ISK-kontot. Sedan dess har vi inte hört något från dem och har en bra ränta i 4 år till…
@OscarW
Det låter ungefär så som jag skulle vilja lösa det. Så banken bryr sig inte om att lönen inte kommer in från arbetsgivaren utan du för över en större summa själv varje månad? Vet inte om det anses vara skillnad på om pengarna kommer in direkt från AG eller via egen insättning. I så fall är det ju lugnt.
@ERM håller med, man vill veta vad det är som krävs mer specifikt. Erbjudandet nu låter lite luddigt i mina öron, de pratar om försäkringar och pension mm, men preciserar inget. Har förklarat att jag sköter pensionssparande själv och försäkringar vill vi inte starta via dem i nuläget.
Vet inte om de bryr sig, men de har inte hört av sig iaf. Vi förde över amortering och ränta för 6 månader och sedan överföring så att det täcker månadens kostnad.