Bolån binda, men hur länge?

Hallå

Första inlägget men följt podden och forumet den en längre tid.

Behöver nu råd för hur ni tänker kring bolån och binda räntan. Läst diverse trådar här att folk binder till 0,99 och där är vi inte än då vi belånar oss upp över öronen (inga andra lån än bolån och CSN dock).

Vi är två vuxna med två barn på 2 månader och en 2,5 åring och vi har precis köpt ett hus som vi kan tänka oss bo i tills barnen flyttat ut.

Vi bor i en storstadsregion och var tyvärr tvugna att max belåna oss (85%) för att ha råd med ett hus i lagom storlek. Vi har lånat 5,6 av vår årsinkomst och det vår helt ärligt få banker som ville låna ut så mkt. De flesta ligger kring 5 ggr årsinkomst.

Min fru är föräldraledig nu och jag kommer att vara det efter henne så under de kommande två åren (minst) behöver vi ha koll på utgifterna. Främsta orsaken är hög amortering på 13 400 kr de kommande 5 åren. Men eftersom vi lånar 5,6 av vår årsinkomst så kommer vi även efter föräldraledighet va ganska räntekänsliga. När vi arbetar heltid har vi cirka 60 000 kr netto tillsammans.

Den bästa räntan vi fått är:
3 mån 1,19
1 år 1,19
2 år 1,26
3 år 1,35
5 år 1,44

Vi kommer göra en del renoveringar inledningsvis och efter det ha ett totalt sparande på 500 000 kr, ej inräknat privat pensionssparande eller sparande till barnen. Vi har tyvärr blivit tvugna att lägga in ganska mkt av vårt sparande i huset.

Hur länge hade ni bundit räntan?

OBS! Jag vill inte ha synpunkter på räntan i sig då den verkligen inte går att få lägre.

Räntorna ser bra ut tycker jag utifrån dina förutsättningar.

Jag tycker gott du kan binda 5 år på 1,44%. Det ger en trygghet till dig och din familj.

2 gillningar

Med de förutsättningarna skulle jag också binda 3-5 år som en försäkring mot de allra mest osannolika men möjliga riskerna att räntan skulle gå upp ordentligt de närmaste åren.

Väldigt bra räntor med tanke på omständigheterna förresten!

1 gillning

Beror väl på hur känsliga ni är för ökade kostnader. Om man vill vara helt säker och om man som person hellre är på den säkra sidan så är det väl rimligt att binda på fem år.

Vi har precis i veckan ökat vårt lån till 50%, vi tog in en ny marknadsvärdering på vårt hus som vi köpte förra året och renoverat upp. Vi binder på lång sikt då vi inte tror räntorna kommer gå ner speciellt mycket, snarare upp. Vi har flytträtt på lånen, dvs om vi säljer och köper nytt kan vi ta med.

Eventuell ränteskillnadsersättning känns inte som någon stor risk om vi av någon anledning löser lånen pga att räntorna (tror vi) snarare går uppåt.

En lång bindningstid (vi har en mix av 5 och 10 år) ser vi som en billig försäkring på dagens nivåer.

Hej,

Jättefina räntor utifrån er situation ,skulle säga att det är hugget som stucket. Det allmänna ränteläget är lågt och lär knappast gå ner mer, snarare lååååångsamt upp.

Ni ska bo kvar länge och behöver inte ta hänsyn till fenomenet ränteskillnadsersättning, förutsatt att det inte blir kris i familjer och ni går isär, då kan det kosta en del.

Om ni har en stor oro över ränteläget och allt i övrigt känns bra så kan det vara bra att binda på 3-5 år för att slippa bry sig om marknadsläget och kunna sova godare om nätterna. Se då till att inte dela upp lånen, utan sätt allt på samma bindningstid, det är extremt ofördelaktigt att dela upp lånen då du förstör ert framtida förhandlingsläge.

Grattis till huset! :slight_smile: Tycker också 3- eller 5-år låter som ett förnuftigt val.

Har själv bundet både ränta och elavtal och även om det skulle bli dyrare i slutändan så tycker jag det är värt en del att slippa tänka på utvecklingen av dessa.

När 5 år gått kan ni värdera om igen för att få en annan belåningsgrad och ev en mindre amortering.

Om ni ändå håller på att jämföra, se även över försäkringar, där kan det diffa en hel del.

Tack för alla svar! Jag kommer gå på era råd och ta en bindningstid på 5 år.

Vi tänker binda lånet på samma löptid för att kunna byta bank efter 5 år. På så sätt kan vi ställa bankerna mot varandra. Vi vill inte binda längre då vi aldrig bott någonstans längre än 4 år. Förhoppningsvis blir det ändring på det nu :grinning:

2 gillningar

Hej,

Först & främst grattis till köpet! Eftersom ni verkligen är på gränsen (över gränsen t.o.m.) så hade vi i vårt hushåll fokuserat på att få maximal stabilitet/synlighet en lång tid framöver, därav bundit räntan under 5 år. Precis som många andra är inne på.

Nu glider jag lite från den ursprungliga frågeställningen - men vårt hushåll hade nog varit extremt nervöst över att ingå ett sådant avtal som ni gjort. Även med en så kraftig amortering (13.400kr/månad) så har ni “endast” betalat av ca. 800k på lånet. Såklart kanske mycket mer än vad andra amorterar - men ni har ett väldigt högt utgångsläge.
Mellan tummen & pekfingret antar jag att ni har lånat runt 5.4 miljoner, efter 5 år är det nere på 4.6 miljoner; ni har alltså fortsatt belåningsgrad runt 5ggr årsinkomsten (efter 5 års kraftig amortering…).

Hoppas allt går vägen & all lycka i nya huset. Ser gärna en uppföljning på detta om 5 år!

Mvh,

Mellan tummen & pekfingret antar jag att ni har lånat runt 5.4 miljoner, efter 5 år är det nere på 4.6 miljoner; ni har alltså fortsatt belåningsgrad runt 5ggr årsinkomsten

Dock får man ju hoppas på löneökningar under de kommande 5 åren :slight_smile:

Men visst är det hög risk. Jag kan dock förstå TS då rätt hus/bostad kan vara så mycket värt. Speciellt när man har skaffat två barn!

1 gillning

Precis! Var bara en snabb beräkning, utan att egentligen ta hänsyn till varken inflation, löneökningar eller andra parametrar.
Dock ett sidospår - önskar såklart all lycka i det nya huset!