Jag är 62 och min blivande sambo 60. Tillsammans kan vi lägga ca 65% av den totala insatsen till en lägenhet som vi hittat.
Är det någon i samma ålder som gjort resan med att ansöka om bolån i vår ålder?
Vi har båda fasta inkomster och även en del slantar på banken.
Vilken aktör har ni bra erfarenhet ifrån? Är jag med min ålder alltid tvungen att amortera oavsett ekonomisk situation?
Klarar ni Kvar att leva på kalkylen eller inte?
Jag kan berätta om min erfarenhet av att låna pengar vid 75 års ålder. Sökte “min” rådgivare vilket tog två dagar. Sedan gick det desto fortare. Fastigheten var obelånad, men ett bilbyte gjorde att jag beslöt mig för att låna pengar av banken i stället för att ta av mina fonder.
Frågor: Vad är din pension per månad? Hur mycket är din frus pension? Jag svarade på detta och säger, vi har ju också privata pensionsförsäkringar som betalas ut. Svar: Skit i det, ni klarar kalkylen ändå.
Hade mina uppgifter om pension avvikit för mycket mot kreditupplysningen hade han säkert reagerat. Nu gick det som på räls.
Jag ser att belåningsgraden hamnar inom 25 procent av taxeringsvärdet, då räcker det så, säger handläggaren. Nästa fråga. Ändamål med lånet. Svar Bilbyte.
Bra, en sista fråga för formens skull. Är din fru överens med dig om detta. Svar Ja.
Bra, säger handläggaren. Jag skickar över handlingarna per post med ett frankerat svarskuvert. Tack och hej!
Samtalet tog cirka 5 minuter.
I detta fall hade jag lika gärna kunnat ansöka om lånet via nätet, men eftersom jag inte hade haft någon personlig kontakt med banken på ett par år beslöt jag mig för att ringa. En låneansökan via nätet hade förmodligen inte gått fortare.
62 år eller inte. Man skall alltid testa mer än en bank när man köper bostad. Jag brukar råda folk att börja med SBAB. Då har man en grund att stå på för vidare förhandlingar.