Det är väl kanske så att de inte säger exakt vad de tror.
Ja, med dagens inflation och följande räntehöjningar får du nog räkna med en rejäl ökning av brf-avgifter. Då räcker inte 2% per år på långa vägar, många föreningar har eftersatt underhåll och hållt nere månadsavgifter för att “höja värdet” på lägenheterna då de säljs. Särskilt i föreningar med många små lägenheter där rotationen är stor och många ungdomar bor bara för ett par år. I media har SBC och liknande förvaltare varnat för att vissa föreningar kommer behöva lägga om lånen/ta upp nya och därmed höja avgifterna med 40-50%! Även om snittet lär ligga någonstans däremellan.
Att en hyresrätt dessutom skulle kosta motsvarande 13000 för en br för 2,5 miljoner och 6000 i avgift låter väldigt, väldigt högt åtminstone i min stad. En vän har en central hyresrätt med en månadshyra på under 60000 där bostadsrätterna kostar minst 2,5 och månadsavgifterna är på cirka 3500). Problemet är ju att få tag på hyresrätterna.
Så Skanska ljuger för sina aktieägare?
Du verkar vara den sista som ser det oundvikliga. Nybyggen som fortfarande dras igång är förmodligen de som måste igång p g a avtal med kommuner, leverantörer och andra. Har hört att i vissa projekt behåller byggmästaren enheter för att de inte blir sålda, med avsikt att eventuellt hyra ut dem och sälja dem senare.
Det kanske är så att de inte säger allt det vet.
Har inte skanska slutat bygga nytt?
Tagit bort personlig information.
Hur träffsäkra brukar Boolis värderingar vara? Då tänker jag mig en någorlunda stor och aktiv marknad och objekt som inte är allt för unika då sample rate säkert har en rätt stor inverkan, säg t.ex. mellanstora lägenheter i Göteborg eller liknande.
Det verkar ju billigt.
Där jag bor (centralt i storstad) kostar en ny hyresrätt 11000 i månaden med byggår 2021-2022. Bostadsrätterna på samma gata byggda 2020-2021 går för 4.5miljoner, avgift på ca 5000 med föreningslån på ytterligare en miljon. Storlek och standard är samma, planlösningen är nästan identisk.
Jag räknade på det och insåg att jag bor billigare i hyresrätten med nuvarande prissättning på bostadsrätterna i området.
Min erfarenhet är att prisindikator på senaste tid varit rätt dålig. I de fall jag följt har indikatorn alltid varit högre än vad slutpriset blev, men jag kanske har en talang för att följa dåliga objekt som budas ner och sälj för underpris.
Tack! Jag har många vänner där. Din förra lägenhet låter inte representativ för hyrorna i staden. En av mina vänner bor i hyresrätt på Sankt Knut och betalar mindre än 6000 i månaden för en fin genomgående tvåa, en annan betalar något liknande på Västra Sorgenfri och en tredje under 10 000 för en lägenhet på 120 kvadrat i Gamla Staden. Sen är de kanske svåra att få tag på nu för tiden. Men bor man på 50 kvm för 13 000 i månaden (det dyraste boendet jag hört, tror jag?) låter bostadsrätt som en bra affär i staden.
Bostadspriserna stiger nominellt, enligt mäklare som vädrar morgonluft. Vad händer när det osäljbara får sätta avtryck på marknaden?
Det största ”prisfallet” verkar vara bakom oss enligt en exalterad mäklarkår.
” Det görs betydligt färre avslut än tidigare. Bostadsförsäljningen har rasat nästan 30 procent jämfört med april 2022 då Riksbankens styrränta fortfarande låg på noll procent. ”
” – Få nya objekt kommer ut på marknaden vilket håller priserna uppe, kommenterar Johan Engström, vd på Fastighetsbyrån.
Enligt Fastighetsbyråns analys består utbudet på bostadsmarknaden just nu till stor del av bostäder som legat osålda länge, och objekt som ligger som kommande försäljningar. Det är en sak som skiljer sig från en mer normal marknad, enligt mäklarkedjan.”
Från expressen
När det gäller statistik fr mäklare så är det lika säker som att sätta bocken som trädgårdsmästare
Gissar att eftersom det inte säljs några 1:or knappt så “stiger” bopriserna, dvs snittet per brf-lgh blir ju högre om man har väldigt få 1:or i utfall i mars-23 vs mars-22 (med fler ettor)
Då gissar jag att de räknar på kvadratmeterpris, annars är ju siffrorna helt meningslösa.
Håller med Dig, sannolikheten att fallet skulle stannat, med en mer än 3ggr så hög 3-mån bolåneränta fr feb-22 till nu, förefaller i mina öron som ytterst osannolikt. Önsketänkande fr mäklare o säljare i min värld
Man kollar på kvm pris och inte total pris. Ettor har normalt högre kvm pris så effekten borde bli större prisfall med färre antal försäljningar av ettor.
Frågan är bara vart finns alla som nu väljer att flytta till Tensta istället för Täby.
Personligen tror jag tyvärr inte finns så många utan man vill bo i sitt ”bra” område och väljer i dessa lägen ellre att betala högre månadskostnad än att flytta till ett ”sämre” område.
Du har säkerligen rätt men lita på statistik fr mäklare ska man akta sig för.