Bor i Tyskland

Hej bor i Tyskland och vill börja spara i Avanza. Vet att jag inte kan ha isk medan jag bor utomlands men kan jag ha en kapitalförsäkring? Är det något man bör tänka på? Jag är skattepliktig i Tyskland.

Mvh Tommy

Hej.

Den här svaret är i från Avanza!

Kan jag öppna ett ISK eller kapitalförsäkring som utlandsbosatt?

Det är inte möjligt att öppna en ISK eller Kapitalförsäkring som utlandsbosatt.

Mvh. Jack

Hej. Tack för svaret. Vet du om det bara gäller Avanza eller om det är lagen som står i vägen?

Ger dig en “like”?

Om man inte vill ha pengarna på ett depåkonto i Sverige kan ett alternativ vara att teckna en internationell kapitalförsäkring.

”Välj rätt kapitalförsäkring när du flyttar utomlands”

På länken rekommenderas Luxemburg, men jag vet inte om det är reklam eller opartisk info. Det finns säkert andra alternativ också.

Tack för svaren. Kan jag använda aktie-fondkontot utan att det blir något krångel? Tänker komplicerad deklaration eller dubbelbeskattning. Är det någon duktig som har koll? Har försökt läsa på själv men så svårt att få tydliga svar! Tacksam för hjälp!

Jag har depå men jag bor i SE. Danska aktier 27% källskatt+3% SE skatt=30% när jag fick utdelningar från de danska aktierna. Om du köper SE aktier 30% skatt. Det tar lite energi att raka omkostnadsbelopp och samla alla kvitto. Jag har inte fonder i depå.

Det en sak är krångel är att du måste redovisa valuta vinst/förlust när du använder dina EURO pengar att köpa/sälja SEK aktier/fonder. Det är bättre att köpa produkter i Tyskland om du ska stanna länge där.

räkna omkostnadsbelopp

Tack för hjälpen. Jag ska kolla med lite tyska banker vad de kan erbjuda

Jag bor i Frankrike, och har en stor del av mina fonder hos Degiro. Du skattar för vinster där du är mantalsskiven. Bra priser och enkel plattform.

I Frankrike finns det något likn ISK va? Kallas PFA.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Plan_d'épargne_en_actions